De danske pelsdyravlere kan ånde lettet op. Salgssæsonen 2009/2010 er nu afsluttet med sæsonens sidste pelsauktion, og resultatet er overvældende: med en årsomsætning på knap 7 mia. kr. mod sidste års 4 mia. kr. er der gode udsigter for den danske pelsbranche.

”Markedssituationen er gunstig for os i øjeblikket, og vores produkt er godt placeret i modebilledet. Især i de store modemetropoler som Paris, Milano, New York og London er der tradition for brug af pels, og det smitter selvfølgelig af på de andre markeder. Især fremadstormende markeder som Rusland og Kina aftager nu store andele af vores produkt, og det giver en mærkbar fremgang,” udtaler Sander Jakobsen, kommunikationschef i Kopenhagen Fur.

Men det er ikke kun i modebranchen, man aftager de eftertragtede minkpelse. Også møbel- og homewareindustrien er begyndt at integrere pels i deres produkter.

”Efterspørgslen er generelt stigende, og hvor markedet sidste år var trykket på grund af finanskrisen, kan vi med dette resultat med rette sige, at vi er kommet flot igennem” fortsætter Sander Jakobsen og henviser til prisstigningen på minkskind. Hvor de sidste år blev solgt med en gennemsnitspris på 203 kr., er gennemsnitsprisen denne gang steget til 336 kr – den højeste nogensinde.

Dermed er der dømt rekordår for Kopenhagen Fur, der har udbudt og solgt 20 millioner minkskind. Det svarer til næsten halvdelen af den samlede verdensproduktion.