Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Article_Speed-dating: En nem måde at få overblik

Modezonens speeddatingarrangement får opbakning fra både designvirksomheder og agenter.
Modezonens speeddatingarrangement får opbakning fra både designvirksomheder og agenter.

Som opvarmning til Modezonens kommende speeddatingarrangement, der afvikles i samarbejde med Dansk Mode & Textil, har FashionForum.dk talt med nogle af deltagerne, som var med i foråret, da Modezonen afviklede speeddating for agenter for første gang. I foråret var det tyske agenter, der blev sat stævne, denne gang er det Benelux-landenes tur.

Det danske mærke Venus de Milo, som på nuværende tidspunkt bliver forhandlet i butikker i Danmark og udvalgte steder i Europa, var med, da speeddating for agenter blev afholdt for første gang. Ifølge direktør Rikke Mia Nygaard, var arrangementet en særdeles god oplevelse:

”Det var utroligt velforberedt, man nåede at komme vidt omkring. Selv de agenter, man ikke ‘speeddatede’, snakkede man kort med i pauserne, så der var rig mulighed for networking.”

På spørgsmålet om hvorfor speeddating og modebranchen er et godt match, svarer Rikke Mia Nygaard:

”I en lille designvirksomhed, som gerne vil fokusere på kvalitet, designproces osv., er der slet ikke overskud og kapacitet til at få overblik over de udenlandske markeder. Speeddating er en rigtig god måde at gøre det på, så man får matchet de rigtige mærker med de rigtige agenter,” siger hun og tilføjer:

”Det er en klar lettelse, at møderne bliver samlet på en enkelt dag. Man føler at man kommer hele vejen rundt og får sig et klart overblik, så det er nemmere at finde de rigtige agenter.”

Positive agenter

Speeddatingarrangementet lader ikke kun til at have været en succes hos deltagerne – også agenterne er positive:

”Det var en meget interessant oplevelse både at lære nye mærker og designere at kende, men også at møde andre agenter fra vores eget land. Det var alt i alt to rigtig gode dage,” udtaler Monica Caramia, partner i det tyske agentur Adamski&Caramia, der på nuværende tidspunkt har seks danske mærker i hus, heriblandt Black Lily og Billi Bi.

Den tyske agent fortsætter:

”Speeddating er virkelig godt til inspiration og til at få skabt gode kontakter. Samtidig var det rigtig spændende at tale med både mærker og agenter om, hvordan og hvorledes de gør tingene, og omvendt hvordan vi gør det. Det var rigtig spændende at dele viden og udveksle erfaringer. Det er noget vi helt sikkert vil deltage i igen,” siger Monica Caramia med et smil i stemmen.

Modezonen afholder speeddating for anden gang d.14. september 2010. Følg med på FashionForum.dk for yderligere information om speeddating.