article_Speeddating - føl potentielle kunder på tænderne
Når Modezonen for anden gang arrangerer speeddating for agenter, er det Benelux-landene, der er i fokus.Det skal nok ende med hotte dates, selvom dette speeddatingarrangement ikke handler om at finde den store kærlighed. Modezonen har nemlig i disse dage travlt med at få parret hollandske og belgiske agenter med danske tøjmærker, inden tirsdag den 14. september, hvor der for anden gang arrangeres speeddating for agenter – denne gang med agenter fra Benelux-landene.
Mai Andersen, der er koordinator for Modezonen, forklarer om fordelene ved at møde potentielle mærker på denne måde.
”Det er en mulighed for at introducere nye kontakter. På messerne har alle ekstremt travlt, og agenterne har typisk ikke tid til at opsnuse nye mærker, men plejer blot de interesser, de har i forvejen,” siger koordinatoren.
Speeddating-eventen foregår på den måde, at Modezonen på forhånd ud fra et spørgeskema har undersøgt, hvilket prislag og hvilke typer mærker, de tilmeldte udenlandske agenter er interesserede i, hvorefter disse så sammenkobles med de præferencer, de danske tøjmærker har givet udtryk for. Siden har hvert brand 30 minutter til at præsentere deres kollektion for de agenter, de er blevet matchet med, og håbet er, at der efterfølgende opstår sød indkøbsmusik.
Speeddating er godt som et indledende møde
I Eksportrådet, der sammen med blandt andre Erhvervs- og Økonomiministeriet, designskolerne og Danish Fashion Institute har taget initiativ til Modezonen, understreger man dog, at speeddating primært skal ses som et indledende uforpligtende møde.
”Man kan ikke underskrive kontrakt efter 25 minutters møde ved et speeddatingarrangement. Det er mere en måde at føle hinanden lidt på tænderne på, men det er kun et første indtryk,” siger Martine Gram Barbry, der er global teamleder for design- og tekstilvirksomheder i Eksportrådet. Hun fortsætter:
”Man skal kende hinanden en del bedre, inden man underskriver kontrakt, men det [speeddating, red.] er en god måde at møde potentielle partnere på. For de deltagende virksomheder er det også trygt at vide, at indkøbere, agenter osv. til arrangementet er blevet nøje udvalgt, og at nogen kender deres track record,” slutter hun.