Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Artikel: Messeboss: Vi er godt tilfredse

Messerne melder om gryende optimisme, høje besøgstal og stærk købelyst.
Messerne melder om gryende optimisme, høje besøgstal og stærk købelyst.

Copenhagen Fashion Week SS11 er lukket og slukket, og mode i lange baner er afløst af regn i lange baner. Men det er ikke en grå stemning, der kendetegner messedirektørernes humør efter sæsonens modeuge. Tværtimod meldes der om gryende optimisme, høje besøgstal og stærk købelyst hos messerne, der har stor tiltro til den fortsatte positive udvikling på baggrund af samarbejdet i Copenhagen Fashion Council. Og så oplever messerne, at de brands der er repræsenteret i København er særdeles attraktive for særligt det nordiske marked.

“Vi har i allerhøjeste grad fået indfriet vores forventninger, siger Peter Sabroe fra CIFF, “mængden af danske indkøbere er stort set det samme som til modeugen i august sidste år, men besøgstallet på vores udenlandske gæster steg 20%. De kommer fra blandt andet Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien, Irland og England og det hænger i høj grad sammen med, at det er de lande, som vi på messerne i fællesskab har koncentreret os om.”

[[addon]]

Netop det nye samlede markedsføringstiltag fra de fire messer, Copenhagen Fashion Week og Dansk Mode & Textil under navnet Copenhagen Fashion Council har skulle stå sin prøve denne sæson. 

“Inden denne sæson besluttede vi os for at lave en masse nye tiltag i forhold til events, servicetiltag, indretning samt en fokuseret international markedsføringskampagne”, supplerer Peter Fenger fra Cph Vision og Terminal-2, “Vi er godt tilfredse og har overordnet set fået rigtigt meget positiv feedback. Vi kunne godt tænke os, at der kom flere indkøbere og besøgte vores messer – vil man ikke altid det? – men vi kan se, at antallet af butikker er det samme som tidligere, men derimod at antallet af personer pr. butik er faldet. Det vi nu vil arbejde på i forhold til 2011 er strategien for at øge antallet af besøgende samt antallet af besøgende pr. butik.”

Èn af de ting som har været mærkbart anderledes denne sæson, har været de nye åbningstider, hvor tre af de fire messer har lukket ned allerede lørdag aften. CIFF har som eneste Copenhagen Fashion Week messe haft åbent for besøgende søndag med: “Vi var faktisk lidt nervøse i forhold til søndagen, fordi de andre messer lukkede lørdag aften denne sæson. Men CIFF er i høj grad en afgivelsesmesse, hvor der bliver afgivet ordre direkte på messen, hvor de andre mere er visningsmesser, og derfor har det givet god mening for os, også at holde åbent søndag. Så det bliver vi ved med fremover,” afslutter CIFFs Peter Sabroe.

Læs også:
Metropol CEO: Stor forvirring omkring messerne 
Svært at få armene ned på tredje messedag
Ordrerne strømmer ind på anden messedag
God stemning ved messestart