Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Svært at få armene ned på tredje messedag

På Gallery er der smil over hele linjen på messens tredje dag. Fra de nytilkomne og übereksklusive til de gamle messekendinge, meldes der om massiv kundetilgang.
På Gallery er der smil over hele linjen på messens tredje dag. Fra de nytilkomne og übereksklusive til de gamle messekendinge, meldes der om massiv kundetilgang.

På Gallery var stemningen god ved middagstid lørdag. John Galliano var for første gang nogensinde repræsenteret på en dansk messe, og svenske Jonas Ericsson, der er agent for den britiske designer i Skandinavien, fortæller, at man trods alt for kort forberedelsestid og lovligt underventilerede omgivelser på messestanden (fredag havde flere af standens besøgende vendt om i døren, fordi varmen var for overmandende, fortæller agenten) er godt tilfreds med udbyttet af den københavnske modemesse.

”Vi er vældigt fornøjede over messen, der er blevet placeret 10-12 ordrer og mere end 50 indkøbere har været interesserede i at mødes efterfølgende,” siger Jonas Ericsson.

Lørdag har dog været mere stille end fredag, for de fleste udenlandske kunder tog hjem i går, men overordnet er John Galliano blevet godt modtaget på messen, slutter Jonas Ericsson.

Også danske Vilsbøl de Arce, der holdt show i København sent torsdag aften, har oplevet en positiv udvikling på årets messe. Det er tredje sæson, det forholdsvis nye mærke har stand på Gallery, men for duoen bag er Danmark mest at betragte som en forret:

”Standen her er lidt bare en hjemlig base – vi satser mere på Paris,” forklarer Pia Perez de Arce, partner og den ene designer (sammen med Prisca Vilsbøl) bag brandet. Men ikke desto mindre har interessen været støt stigende siden sommeren i fjor.

”Der er meget mere flow på messen i år, der sker noget hele tiden. Vi kan mærke, at indkøberne kommer tilbage nu og lægger ordrer,” siger Pia Perez De Arce, der glæder sig over en øget interesse fra særligt danske kunder.

”Måske har vores mærke udviklet sig, for egentlig ville jeg gerne have haft flere udenlandske kunder,” tilføjer designeren, der dog afslutningsvis fortæller, at standen har haft besøg af en meget interesseret indkøbsagent fra New York.

 Og det er ikke kun de absolut mest eksklusive mærker, der har mærket en positiv udvikling på årets messe. Også danske Ganni kan mærke grøde i vandene:

”Det er femte gang, vi er med på Gallery. Egentlig er det ikke mit indtryk, at der er flere besøgende i år, de er bare meget, meget mere købelystne,” fortæller sales manager Nanna Sommerset. Ganni har indtil videre hentet 20 kunder på årets messe, og manageren fortæller, at der til dette antal kan lægges den række af indkøbere, der snuser på messen og efterfølgende lægger ordren, når Ganni åbner deres showroom igen ved messens afslutning.

”Vi vil faktisk hellere have kunderne i showroomet, og alle vores eksisterende kunder henvender sig da også der efter messen,” forklarer Nanna Sommerset og tilføjer, at der er en enorm positivitet at spore blandt indkøberne:

”Vi leverede varer til mange af dem for blot tre uger siden, og flere melder allerede nu udsolgt, så de kan ikke få armene ned og ønsker selvfølgelig at købe yderligere ind nu. Og det er sandelig også lang tid siden, vi selv har haft armene så højt over hovedet,” slutter sales manageren, inden hun vender blikket mod endnu en kunde.

Læs også: 
Messeboss: Vi er godt tilfredse
Metropol CEO: Stor forvirring omkring messerne 
Ordrerne strømmer ind på anden messedag
God stemning ved messestart