Godt nok er det Berlin Fashion Week, som løber af stablen i denne uge. Men derfor kan man jo godt skabe synlighed om Copenhagen Fashion Week i den tyske hovedstad. Modezonen udnyttede den internationale modepresses opbud i Berlin til at slå et slag for vores egen modeuge i august, og sendte Anywho på gaden for at sprede det danske budskab.

FashionForum.dk fangede Modezonens projektleder, Henrik Ralf Nielsen, til en snak om Copenhagen Fashion Week og om hvorfor det er vigtigt at uddele vifter og bolcher til modefolket.

[[addon]]

Kan du fortælle lidt om Modezonens PR-fremstød?
"Marketingtiltaget skal ses i forlængelse af Modezonens fokus på det tyske marked det sidste stykke tid. I stedet for at bruge penge på at indrykke annoncer i magasiner og den slags, hvor værdien af eksponering kan diskuteres på grund af den store konkurrence, fokuserede vi i stedet på at skabe en fysisk tilstedeværelse i Berlin. Onesto Mong har mange års erfaring med events i det offentlige rum og med at efterlade positive budskaber, så de var en oplagt samarbejdspartner for os.
Ideen har været at lave hand-outs, der kunne bruges af modtageren – et fysisk minde. Og gerne et flot fysisk minde. I stedet for flyers har vi på gaden uddelt Copenhagen Fashion Week bolcher, Copenhagen Fashion Week vifter og så har vi arbejdet sammen med Copenhagen Fashion Counsil om at uddele vand – så har man det, man skal bruge til en sommermodeuge – man dehydrerer ikke, man har god ånde og får frisk luft!", siger han.

Samtidig har Modezonen fået Anywho til at finde fashionable besøgende, som de har fotograferet foran en Copenhagen Fashion Week væg. Fotoet bliver printet med det samme, så personen kan få sit eget foto med videre sammen med en invitation til den danske modeuge i august.

"Vi har yderligere placeret "positive budskaber" rundt omkring i byen i form af håndlavede gynger af genbrugstræ med Copenhagen Fashion Weeks logo. Jeg har set dem blive brugt af både voksne og børn, men der er også allerede nogle, der er blevet stjålet. At de bliver stjålet må jo betyde, at folk synes om dem. Så selvom det er lidt irriterende, kan man vel se dét, at de er værd at stjæle som noget positivt.

[[addon]]

Hvorfor mener du, at det vigtigt at promovere CFW til Berlin Fashion Week?
"At være til stede på Berlin Fashion Week er en god måde at henvende sig direkte til en attraktiv målgruppe, idet de besøgende her er potentielle besøgende til Copenhagen Fashion Week. Berlins modeuge ligger en måned før Københavns, så det giver god mening at lave en målrettet kampagne her. 

Hvorfor valgte I Anywho til at eksponere Copenhagen Fashion Week?
Anywho er en af de bedst besøgte og respekterede modeblogs i Danmark og samtidig er bloggen internationalt anerkendt. På den måde kan de give os en eksponering, som vi ikke selv kan skabe. Det handler vel egentlig bare om at finde dygtige samarbejdspartnere, der også føler, at de får noget ud af samarbejdet. (se billederne på Anywhos site fra fredag aften.)

Hvad tror du, at der kommer ud af et PR fremstød som dette?
Det skulle jo gerne give nogle flere besøgende til København i august og om ikke andet fortælle indkøbere og presse at København er værd at besøge.

Har I fået noget respons allerede?
Der har været utrolig rift om vifterne, fordi varmen for alvor har ramt Berlin. 

Billeder: FashionForum.dk