Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nyt samarbejde om modeugen uden Copenhagen Fashion Week

De københavnske modemesser og Dansk Mode & Textil er gået sammen om et formaliseret samarbejde om den københavnske modeuge. Samarbejdet går udenom Danish Fashion Institute, der dog hilser velkommen, hvis messerne vil sætte ind med en koordineret indsats.
De københavnske modemesser og Dansk Mode & Textil er gået sammen om et formaliseret samarbejde om den københavnske modeuge. Samarbejdet går udenom Danish Fashion Institute, der dog hilser velkommen, hvis messerne vil sætte ind med en koordineret indsats.

De københavnske modemesser CIFF, CPH Vision, Terminal 2 og Gallery samt brancheorganisationen Dansk Mode & Textil er gået sammen om et formaliseret samarbejde om den københavnske modeuge. Samarbejdet går udenom Danish Fashion Institute, der driver virksomheden Copenhagen Fashion Week og står bag det registrerede varemærke Copenhagen Fashion Week. 


Et mere formelt samarbejde omkring Copenhagen Fashion Week har længe været efterspurgt, så man sammen kunne invitere presse og indkøbere, arrangere transport mellem messerne og have en fælles kommunikationsplatform. For at efterkomme denne efterspørgsel har messerne, Dansk Mode & Textil og Danish Fashion Institute for nyligt sammen stiftet ‘Copenhagen Fashion Counsil’, der er blevet støttet af ‘Fonden til Markedsføring af Danmark’. Et af initiativerne her er ‘The Worlds Greatest Catwalk’, der skal finde sted under Copenhagen Fashion Week til august.

Udover Copenhagen Fashion Counsil har CIFF, CPH Vision, Terminal 2 og Gallery samt Dansk Mode & Textil nu stiftet ‘Scandinavian Fashion Counsil’ eftersigende for at understøtte de igangværende tiltag i Copenhagen Fashion Counsil.

Første initiativ fra ‘Scandinavian Fashion Counsil’ er at rykke modeugen i februar i København en uge frem, således at denne afholdes i uge 5, i stedet for som hidtil planlagt i uge 6. Datoerne for efterårsmessen 2011 rykkes fra uge 32 til uge 31. Især de skandinaviske modebrands har længe efterspurgt en tidligere modeuge og tiltaget skal gerne bringe København et skridt nærmere en status som ‘The Fashion Capital of Scandinavia’ og ikke mindst få flere indkøbere til København. "Det helt store fokusområde i samarbejdet bliver at hente flere indkøbere til modeugen i København – samt at sikre at disse indkøbere får en professionel og mindeværdig oplevelse hele vejen igennem”, udtaler Udviklingsdirektør Kasper Eis fra Dansk Mode & Textil.

Gennem den netop udsendte pressemeddelelse gives udtryk for en positiv dialog med Danish Fashion Institute. Til dette siger Direktør for Danish Fashion Institute, Eva Kruse: "Vi har gennem 5 år opbygget og markedsført Copenhagen Fashion Week og indtil nu været den eneste organisation, der har arrangeret tværgående initiativer for hele modeugen, herunder bl.a. presse, shows, events, formidling af billeder, film og hele den kulturelle del af eventen. Disse og mange andre aktiviteter agter vi at fortsætte med at drive og udvikle, men vi hilser velkommen, hvis messerne vil sætte ind med en koordineret indsats over indkøbere med call center, indkøberkontakter, shuttlebusser og markedsføring i udlandet."

Den kommende Copenhagen Fashion Week løber fra d. 11.-15. august 2010. Læs mere her

Husk du kan kommentere på alle artikler på FashionForum.dk. 
Opret dig som bruger
her / log ind