Modezonen har siden sommeren 2009 sat fokus på danske modevirksomheders eksport til Tyskland. Dansk mode har mindre end 1,5 procent af markedsandelen i Tyskland, og det er ønsket at løfte denne andel gennem en række fokuserede indsatser og tiltag.

[[addon]]For at tilpasse initiativerne og for bedre at kunne forstå markedet har Modezonen fået udarbejdet en markedsanalyse – udviklet som et praktisk arbejdsredskab for både store og mindre virksomheder, for dem der allerede er på det tyske marked og for dem, der ønsker at komme det.

Rapporten er delt i to selvstændige analyser med forskellige vinkler. I den ene del belyser Generalkonsulatet i Hamborg de generelle tyske markedsforhold anno 2010, i den anden del Karin Leiberg KarinLeiberg.com – tysk journalist og modekonsulent fra Berlin – sin vurdering af det tyske modelandskab.

Det tyske marked
Tyskland er uden sammenligning Danmarks største eksportmarked. I 2009 eksporterede danske virksomheder for ca. 78,5 mia. kroner (Ifølge foreløbige beregninger) til Tyskland, hvilket betyder, at ca. 1/5 af den samlede danske eksport går til det tyske marked. Således er Tyskland med over 82 mio. indbyggere også det absolut største eksportmarked for den danske tekstil- og beklædningsbranche, der eksporterer for over 5 mia. kroner til Tyskland om året. Eksport til Tyskland er ofte et springbræt for videre internationalisering, og Tyskland anses af mange danske virksomheder som et udvidet hjemmemarked.

Den tyske detailhandel har indtil videre ikke været nær så hårdt ramt af krisen som den danske, og den tyske mode- og tekstildetailhandel sluttede 2009 med et rundt nul. Et indtil videre stabilt forbrug og en helt anden størrelse end det danske er således nogle af grundene til, at det tyske marked er interessant for danske tekstil- og beklædningsvirksomheder. Men konkurrencen på det tyske marked er også ekstrem hård, og Danmark har stadig kun en meget begrænset andel af det store tyske tekstil- og beklædningsmarked. Det betyder bl.a., at de danske virksomheder, der eksporterer eller ønsker at opstarte eksporten til Tyskland, skal være velforberedte og kende det tyske marked godt, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at erobre markedsandele i Tyskland.

Download den fulde rapport nederst på siden

So Ein Ding Müssen Sie Auch Haben!
Inden rapporten har Modezonen gennem en række tiltag undersøgt og formidlet indsigt i det tyske marked. Dette skete i første omgang med et stor konference om tysk eksport, der blev afholdt d. 12. november 2009 i Valby, København og gav, gennem en række oplæg og casestories, både indsigt i og overblik over det tyske marked.

Download programmet nederst på siden og læs mere på Danish Fashion Institutes hjemmeside.

[[addon]]Agentmøder
Gennem to arrangementer, der hver i sær blev afholdt i henholdvis København og Herning, satte Modenzonen fokus på de tyske agenter. Første gang med arrangementer Er du rustet til tysk eksport?  http://www.fashionforum.dk/event-forberedelse-til-agentdage , der udmyntede sig i en række konkrete råd til danske virksomheder, der ønsker at komme på det tyske marked.

Læs artiklen ‘Rustet til Tysk Eksport’ her

Speed-dating
Arrangementet blev fulgt op af konkrete møder mellem danske virksomheder og tyske agenter. Et par hektiske, men effektive og givende dage med speed-dating på højt niveau. Over 50 danske modevirksomheder i København og Herning havde tilmeldt sig og den hurtige dating form viste sig at være en succes.

Læs artiklen ‘Speed-dating succes’ her