Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Artikel: Maison Martin Margiela ’20’ The Exhibition

Kun seks måneder efter at Maison Martin Margiela meldte deres chefdesigner og grundlæggers planlagte afgang, hyldes og dokumenteres modehusets over tyve år som et af verdens mest indflydelsesrige og inspirerende.
Kun seks måneder efter at Maison Martin Margiela meldte deres chefdesigner og grundlæggers planlagte afgang, hyldes og dokumenteres modehusets over tyve år som et af verdens mest indflydelsesrige og inspirerende.

Kun seks måneder efter at Maison Martin Margiela meldte deres chefdesigner og grundlæggers planlagte afgang, hyldes og dokumenteres modehusets over tyve år som et af verdens mest indflydelsesrige og inspirerende.

Maison Martin Margiela er kendt for deres konceptuelle, kunstneriske tilgang til mode og efter have arbejdet som assistent for Jean Paul Gaultier og set bagsiden af modeberømmelsen, valgte Margiela en usynlig og anonymiseret designertilværelse, der samtidig er blevet et af hans modehus’ stærkeste trademarks – en slags omvendt PR om man vil. 

[[addon]]Udstillingen, der vises på Somerset House, stamstedet for London Fashion Week, er gået stramt til værks og i dybden med Maison Martin Margielas temaer og konceptuelle kollektionsopbygninger og fremstår langt mere kunstnerisk end retrospektiv. 

Martin Margiela blev uddannet på Antwerpens Royal Academy of Fine Arts i 1980 og bliver ofte betragtet som et syvende medlem af designsammenslutningen The Antwerp Six. Siden etableringen af sit maison i 1988, har Margiela gået sine egne veje væk fra gængse fashion trends som fx. da han i sin første kollektion viste en lang, slank silhout med smalle skuldre, der var i diametral modsætning til 80ernes bredskuldrede powermode. (I 1997 blev han, trods sin lave profil, Creative Director for Hermès dametøjslinje, et job, der senere blev overtaget af hans tidligere chef, Gaultier.) 

[[addon]]Maison Martin Margiela ’20’ The Exhibition strækker sig over tre etager delt i 30 visuelle kapitler og noget af det første, der møder en, er et tredimensionelt gruppeportræt i hvid flamingo, der udelukkende giver omridset af de ansatte, men selv også i dette billede mangler Margiela selv. 

På nær få farvede elementer er hele denne rejse ind i Maison Martin Margielas verden holdt i sort, hvid, sølv, grå og beige og viser indgående og detaljerigt modehusets mange omdrejningspunkter: fra det Haute Couture og håndarbejdsinspirerede visuelle sprog, de dekonstruerede trenchcoats, deres japanske Tabi-sko, gennemgående fokus på skuldre, trompe l’oeil-effekter til de direkte forstørrede dukkeklæder. Sidstnævnte blev over flere sæsoner inkluderet i kollektionerne trods konstruktionernes mangelfuldhed og disproportioner. 

[[addon]]En anden vigtig tematik hos Maison Martin Margiela er genbrug og maling, der understøtter et historisk og processuelt tema. Genbruget kommet til udtryk både konkret og som idé. Enten brugt tøj, der er bearbejdet til nyt eller nye klæder, der ved første øjekast ligner gamle. Malingen fungerer som en slags tabula resa over både tøj og maling, der dog efterhånden som det tages i brug, krakelerer og dels afslører sit oprindelige jeg og dels påvirkes og personliggøres af dets ejere. Hvordan Maison Martin Margielas design tages i brug vises også i det store videorum, der er dedikeret til visning af hans mange unikke modeshows og film af nogle af hans kernekøbere, der dog (og selvfølgeligt) anonymiserede, viser sig i deres mange Margiela-klæder. 

Maison Martin Margiela er en givende designer at putte på museum. Hans kunstneriske og konceptuelle tilgang til både designproces og kollektioner blandet med hans gennemførte selvanonymisering, der spreder sig som et tema til både kommunikationsstrategi (fx. deres ualmindeligt old school hjemmeside, label (der enten er helt hvidt eller navnløst nummereret) og catwalkmodeller (hvis øjne og ansigt ofte er maskeret af pandehår, solbriller, maling, etc.) [[addon]]Det er derfor relativt nemt at oversætte Maison Martin Margielas modesprog til en brugbar og visuel kunstdiskurs – fordi den allerede er der. Der eksisterer derfor ikke på samme måde som med mange andre designere problemet med at skulle skabe eller i hvert fald vise en samfundsmæssig eller kulturel kontekst for at retfærdiggøre det kunstneriske element: Hele modehuset er et kunstnerisk koncept i sig selv, der aldrig, trods evige referencer til modebranchen, fraviger sin egen stramme identitet. 

Ligetil eller ej. Udstillingen er en fantastisk oplevelse, der giver en unik indsigt i den hemmelighedsfulde designers univers, der nærmest usynligt strækker sig over både tid og trends og er helliget en udforskning af mode, branding, konstruktion og trompe l’oeil i kollektioner, hvor designet underspillet udspiller sig selv og giver plads til tøjet og ikke mindst mennesket i det. 

Maison Martin Margiela ’20’ The Exhibition, 3. juni – 5. september 2010, Somerset House, Embankment Galleries, London, WC2R 1LA