Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modezonen og Danmarks Designskole bag stor rapport om mode og forretningssans

Ny rapport fra Danmarks Designskole i regi af Modezonen undersøger på baggrund af en række kvalitative interviews, hvordan samarbejdet mellem erhvervsliv og modeuddannelser kan forbedres og udbygges.
Ny rapport fra Danmarks Designskole i regi af Modezonen undersøger på baggrund af en række kvalitative interviews, hvordan samarbejdet mellem erhvervsliv og modeuddannelser kan forbedres og udbygges.

Ny rapport fra Danmarks Designskole i regi af Modezonen undersøger på baggrund af en række kvalitative interviews, hvordan samarbejdet mellem erhvervsliv og modeuddannelser kan forbedres og udbygges.

[[addon]]Rapporten tager udgangspunkt i Modezonens forundersøgelse, der afslørede at ca. 30 % af i alt 30 centrale aktører fra erhvervslivet mente, at kommerciel basisviden på designuddannelserne er den vigtigste faktor for kompetenceudvikling i modebranchen.

Dette understøttes af dimittend- og beskæftigelsesrapporter (herunder Kulturministeriets) der viser, at ledigheden er meget høj efter endt uddannelse på Danmarks Designskole og Designskolen Kolding. Anderledes ser det ud for designteknologer og industrielle designere fra KEA og TEKO, skoler der har et større fokus på industrien.  

”Alt i alt kan det konstateres… at der vitterligt er behov for at styrke samarbejde og vidensdeling mellem modeuddannelser og erhverv,” står der i indledningen. Rapporten tager fat i hvordan denne problematik løses. En række repræsentanter for de fire modeuddannelser og erhvervslivet er blevet interviewet og bedt om at komme med en række konkrete aktiviteter, der ville kunne afhjælpe disse problemer. Herefter er anbefalingerne blevet diskuteret og finpudset i Modezonens styregruppe, hvor forskellige typer aktører i modebranchen er repræsenteret.

Anbefalingerne peger på, at der skal fokuseres på 1) at finde succeshistorierne hvor det lykkes at engagere virksomheder i uddannelsesmiljøerne, 2) udarbejde klare samarbejdsaftaler og forventningsafstemme parterne imellem, 3) institutionalisere samarbejdet mellem modeuddannelserne og erhvervslivet, 4) bedre branding af studerendes specifikke kompetencer, 5) at skoler og studerende går sammen i front, 6) skolerne skal vedligeholde kontakten med deres studerende.

Derudover anbefales det at afholde case competitions, hvor studerende fra forskellige uddannelser kan arbejde sammen på tværs af faglighed og udveksle designidéer i disse grupper. Samtidig anbefales det at etablere en fælles platform for praktiksteder og praktiksøgende.

En af de anbefalinger der allerede er igangsat er undersøgelse af internationale best practice eksempler, hvor Modezonens repræsentanter fra designskolerne besøger internationale designskoler og lærer af deres erfaringer.

Rapporten vil kunne downloades gratis fra FashionForum.dk i nærmeste fremtid.