Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Økonomi

Rains på listen over Europas hurtigst voksende virksomheder

Det danske regntøjsmærke har længe været en forbrugerfavorit. Nu viser det sig også på virksomhedens eksplosive omsætningsvækst, der har placeret dem i fornemt selskab på Financial Times’ årlige liste.
Det danske regntøjsmærke har længe været en forbrugerfavorit. Nu viser det sig også på virksomhedens eksplosive omsætningsvækst, der har placeret dem i fornemt selskab på Financial Times’ årlige liste.

Den britiske erhvervsavis Financial Times har – nu for tredje år i træk – udpeget Europas 1000 hurtigst voksende virksomheder på en liste kaldet ’The FT 1000’. Og på den liste finder man blandt en lang række overvejende it-successer også et dansk modebrand. Det populære regntøjsbrand Rains er nemlig havnet på listen for første gang i år.

Ifølge Financial Times’ liste, der måler virksomhederne ud fra deres procentmæssige årlig omsætningsvækst i perioden 2014 til 2017, er Rains blevet en særdeles gunstig virksomhed siden grundlæggelsen i 2012. Ifølge dem, har brandet vækstet deres omsætning i perioden med hele 254 procent, så den i 2017 endte på 19,5 millioner euro, svarende til knap 146 millioner kroner. Avisen har desuden set på, hvor meget virksomheden er vokset i forhold til ansatte, hvoraf Rains er gået fra otte ansatte i 2014 til i 2017 at være oppe på 35 bare tre år senere. Og det vækker da også stor begejstring hos brandets ledelse:

“Vi er stolte over, som den eneste modevirksomhed og en af de bedst indtjenende virksomheder, at være repræsenteret på FT 1000,” skriver CEO Jan Stig Andersen, da vi fanger ham på mailen kort tid efter listen blev offentliggjort. Til spørgsmålet om, hvorfor han mener, at de har opnået så stor vækst i perioden 2014-2017, svarer han:

“Vi sælger en livsstil til den modebevidste forbruger. Vi er i fuld gang med at udvikle en global mærkevare. Vi gør dette via tre salgskanaler: Wholesale, Retail og E-commerce – igennem integreret marketing og line extensions. Derudover er vi vedholdende med hensyn til vores koncept, service og produktkvalitet,” siger han videre og referer med ’line extensions’ blandt andet til brandets beslutning i efteråret om at udvide deres før rene regntøjsrepertoire med en kollektion af vinterjakker.

Satser på retail

Allerede i august sidste år fortalte Jan Stig Andersen, at Rains var i markant vækst og havde planer om at åbne ti nye butikker på verdensplan inden udgangen af 2018. Det gjaldt både nye byer for brandet som Stockholm, Oslo, Gent, Utrecht, Barcelona og Bordeaux, samt nye butikker i allerede udforskede markeder i London, København, Paris og Shanghai. Men ifølge Rains-direktøren, der har siddet ved roret siden august 2017, er virksomheden langt fra færdig med at udvide butiksporteføljen:

“Vi har minimum ti nye Rains butikker på tavlen for 2019, da de indfrier flere mål samtidigt. Dels er butikkerne et sted, hvor den modebevidste forbruger kan opleve hele vores univers i konceptsvarende omgivelser med kvalificeret service, og dels indfrier Rains butikkerne en strategisk fokus på branding, salgsvækst samt fungerer som en løftestang for vores samlede distributionsnetværk,” siger han om brandets ambitioner for indeværende år.

Om Rains har fortsat den eksplosive vækstrate efter 2017 vides endnu ikke. Hvordan resultaterne for 2018 ser ud, forventes offentliggjort med virksomhedens årsregnskab i slutningen af april 2019.

Rains blev stiftet i 2012 i Aarhus af Philip Lotko, Daniel Brix Hesselager og Kenneth Davids og er rangeret som nummer 694 på Financial Times’ liste. Udover dem er fem andre danske virksomheder repræsenteret, herunder ClickLearn, IT Minds, Innovation Roundtable, Biometric Solutions og Kallehave Stål & Montage.