Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Pompdelux: Regnskabsresultatet var forventeligt

Børnetøjsbrandets overskud har taget et ordentlig dyk nedad. Men det betyder ikke, at forretningen går dårligt, understreger ejer Marianne Hoffmann.
Børnetøjsbrandets overskud har taget et ordentlig dyk nedad. Men det betyder ikke, at forretningen går dårligt, understreger ejer Marianne Hoffmann.

For to måneder kom Pompdelux med deres svageste regnskab til dato. Alligevel har virksomheden aldrig haft underskud i sine snart 11 leveår – og det har de faktisk heller ikke denne gang. Men overskuddet er faldet fra 22 mio. kr. til 8,5 mio. kr. fra sidste regnskabsår. Og det er selvfølgelig rigtig mange penge, det ved ingen bedre end grundlægger og ejer, Marianne Hoffmann.

”Selvom jeg skriver i ledelsesberetningen, at vores resultat er utilfredsstillende, så skal det også siges, at det er forventeligt, i forhold til, hvor virksomheden er lige nu. Vi har brugt tid på at foretage omstruktureringer, både på personale- og ledelsessiden, og det er klart, at det tager fokus fra andre dele af forretningen. ’Rydde op’ er måske ikke den helt rigtige betegnelse, men nu har vi været i gang i 10 år, og det har været nødvendigt at kigge på den interne struktur.”

At kigge virksomhedsstrukturen efter i sømmene kommer som en naturlig konsekvens, efter at Marianne Hoffmanns og hendes tidligere forretningspartner, Pia Holmen Møllers, veje skiltes for godt halvandet år siden, og Marianne blev eneejer i Pompdelux. I virksomhedens ledelsesberetning kan man også læse, at en flytning også har taget en del ressourcer. Dertil kommer arbejdet med hele tiden at holde sig teknisk ajour, hvilket også er en tung økonomisk post at investere i.

”Det er ingen hemmelighed, at den IT-platform, vi arbejder på nu, ikke er optimal, og her er vi også i gang med forbedringer af vores systemer og vores webshop.”

Der er altså flere faktorer, der spiller en rolle og har været medvirkende til det store indhug, der er blevet gjort i Pompdelux’ overskud. Dog glæder Marianne Hoffmann sig over, at brandets salgskanaler fungerer upåklageligt. Siden Pompdelux så dagens lys, har deres forretningsmodel primært været baseret på det, de selv kalder ’social shopping’, hvor sælgere sælger direkte til forbrugeren i private hjem.

”Sidste sæson lancerede vi en app, der er med til at gøre hele købsprocessen nemmere. Vi optimerer løbende vores salgstiltag, så kunder oplever, at de får den bedste shopping oplevelse,” siger Marianne Hoffmann og understreger, at her halvvejs igennem næste regnskabsår, ser det fornuftigt ud for Pompdelux.