Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

DAY går ind på det kinesiske marked

Det kinesiske marked bliver testet af med tre butikker i det østlige Kina. Som på andre udenlandske markeder anvender brandet franchise, fortæller CEO, Peter Henriksen.
Det kinesiske marked bliver testet af med tre butikker i det østlige Kina. Som på andre udenlandske markeder anvender brandet franchise, fortæller CEO, Peter Henriksen.

DAY åbner i denne uge deres første butik i Kina, og de satser derved på et marked langt fra Europa – både geografisk og rent kulturmæssigt.

Om den nyåbnede butik siger CEO, Peter Henriksen:

”Det vigtigste for os, når vi åbner nye butikker, er samarbejdspartnerne, og vi blev for år tilbage kontaktet af to yderst engagerede og vedholdende kinesere, som ville bringe DAY til Kina. I et franchise-samarbejde står de to nu for den nye og to kommende butikker i Nanjing.”

De fysiske butikker bliver en kombination af markedsføring af brandet og salg, og den online del skal være den primære salgskanal – som de to kinesiske samarbejdspartnere også er ansvarlige for i et joint venture-setup.

DAY har ikke før været repræsenteret på det kinesiske marked, hverken med retail eller wholesale, og DAY vil teste markedet af i Nanjing, hovedstaden i Jiangsu-provisen i det østlige Kina.

”Det kinesiske marked passer godt til DAY, fordi mellemklassen for det første er vokset, og for det andet fordi de i høj grad har fået øjnene op for skandinavisk design. Netop Nanjing er et meget modent marked, så det er et godt sted at lægge ud. Vi vil gerne have de første butikker beliggende i ét område for at skabe en synergieffekt, i stedet for at brede os,” siger Peter Henriksen, der samtidig fortæller, at de ikke lige foreløbig har planer om at åbne butikker i de store byer som Shanghai og Beijing.

”Vi tager et skridt og et område ad gangen og åbner ikke flere butikker, før vi har fået succes med Nanjing. På dette nye marked skal vi tilpasse os forbrugerne, fordi de er anderledes end dem, vi er vant til herhjemme. Det kræver en overordnet retail-tankegang, forstået på den måde, at vi bliver nødt til at prøve os frem, indtil det fungerer, og hvis det ikke fungerer, skal vi fikse det,” fortæller han.