Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk smykkebrand klar til stor ekspansion i Asien

Efter at have testet det asiatiske marked med pop up-butikker med stor succes, er Louise Kragh klar til at åbne permanente butikker i både Japan og Kina.
Efter at have testet det asiatiske marked med pop up-butikker med stor succes, er Louise Kragh klar til at åbne permanente butikker i både Japan og Kina.

Der er langt fra Danmark til Japan og Kina, og at etablere et brand på det asiatiske marked kan være en udfordring. Men for den aarhusianske smykkevirksomhed, Louise Kragh, hvor designer af samme navn står bag brandets æstetiske profil, har nøglen til det nye marked været pop up-butikker.

Brand- og retaildirektør, Simon Khong Harbjerg, fortæller, at brandet har oplevet stor succes med pop-up-formatet i forskellige stormagasiner i Japan og Kina, og at det har været den helt rigtige måde at teste markedet på.

”Geografisk befandt vi os et sted, hvor vi ikke havde så meget præcedens, og vi skulle finde ud af, hvad, der fungerer, og hvad efterspørgslen var. Det har givet helt konkrete salgssal og KPI’er, som vi kan gå videre med til partnere og på den måde bevise, at vi er attraktive at arbejde sammen med,” forklarer han.

På baggrund af pop-up-succesen igangsætter Louise Kragh en ambitiøs ekspansion på det asiatiske marked. I december lancerer virksomheden 10 længerevarende pop-up-butikker i blandt andet Tokyo. Derudover vil 2017 byde på permanente butiksåbninger i både Japan og Kina, og smykkebrandet vil lancere en japansk webshop inden udgangen af i år, ligesom der også arbejdes på en større kinesisk platform.

Viden og erfaringer med det asiatiske marked er altafgørende
Foruden planerne i Asien har smykkebrandet også ambitioner om at åbne en butik i Danmark. Louise Kragh har endnu ikke nogle egne butikker herhjemme og bliver i øjeblikket solgt i danske samt udenlandske mode-, smykke- og interiørbutikker.

”For at kunne realisere de store ambitioner i Japan og Kina uden nogen butikserfaring kræves en stor mængde know-how og erfaring med det asiatiske marked,” forklarer Simon Khong Harbjerg, som heldigvis har været salg- og marketingschef for et asiatisk brand og åbnet butikker i hele Asien.

Men hvis dette ikke var tilfældet, havde han nok ikke turde at hoppe ud i markedet med begge ben, tilføjer brand- og retaildirektøren.

“Vi har en strategi for, hvor vi gerne vil åbne først i Kina, og vi er fokuseret på, hvem vi vil ramme, i hvilke storcentre, vi vil være i, og hvilke partnere, vil vi arbejde sammen med. Vores ambitioner eksekveres igennem nogle strategiske partnerskaber og nogle opgaver uddelegeres lokalt – eksempelvis opførslen af webshops,” lyder det fra Simon Khong Harbjerg, som håber på et asiatisk væksteventyr.

Og indtil videre tyder alt på, at det eventyr bliver realiseret. Brand- og retaildirektøren fortæller afslutningsvis, at interessen for Louise Kraghs smykker fra de japanske stormagasiner har været så stor, at de har måtte sige nej til nogle partnerskaber, fordi de ikke kan løbe med flere lige nu.