Facebook Abonnér
21:53
|
23.01.2017
Ulrik Foto: Ulrik Garde Due

”Det er overvældende at være et one-man show”

INTERVIEW: I anledning af DANSK Design Talent – Magasin Prisen deler Ulrik Garde Due den erfaring, han har opbygget igennem tre årtier som en af de højst placerede danskere i den internationale modebranche.

| Strategi Viden | af Marlene Toldbod

Når Ulrik Garde Due siger noget, så hører man efter. Han ved om nogen, hvad den benhårde-de-stærkeste-overlever-modebranche går ud på. Over de sidste 30 år har han siddet i direktørstole hos nogle af tidens største brands – fra Céline til Cerutti og Burberry – inden han for 10 år siden vendte tilbage til Danmark og posten som administrerende direktør for Georg Jensen. Den skiftede han i 2013 ud med CEO-rollen hos londonske Temperley, indtil han i begyndelsen af 2016 blev udnævnt til President of Living Division hos Fiskars med kontor i London.

Henover efteråret har han dog haft anledning til at dyrke sin danske forbindelse. Han er nemlig mentor for designer Cecilie Bahnsen i konkurrencen DANSK Design Talent – Magasin Prisen. Her er afstemningen netop gået i gang, og den 27. oktober bliver det afgjort, hvem af de fire deltagende stjerneskud, der skal følge i sporene på Freja Dalsjø, Mark Kenly Domino Tan og Tonsure.

Alt begynder med produkt
Ifølge Ulrik Garde Due er der alt for mange designtalenter, som ikke får mulighed for at komme ud over stepperne, grundet manglede erfaring med, hvad det kræver at opbygge en forretning. Så da han blev præsenteret for ideen om at være mentor i den danske designkonkurrence, var det en mulighed, han greb med det samme.

”Jeg fik straks et godt indtryk af Cecilie som en gæv og ambitiøs pige, der har formået at skabe en rød tråd igennem alt, hvad hun laver. Og det er enormt vigtigt. Du skal være sikker på, hvad dit design kan, og være konsekvent,” lægger han ud med at fortælle.

Ulrik Garde Dues erfaring taler nemlig et tydeligt sprog: At alt starter med produktet. For at kunne begå sig, skal man have håndværket og prisen i orden, fastslår han.

”Du kan lave nok så fantastisk markedsføring og have styr på sociale medier, men har du ikke det rigtige produkt, så er det lige meget.”

Vi har set adskillige topdesignere forsøge at have flere kasketter på samtidigt – den kreative og den forretningsmæssige. Som Christopher Bailey for eksempel. En beslutning, som Burberrys bestyrelse og investorer var meget hurtige til at kritisere, og som da også kun holdt i to år, inden han afgav den administrerende direktørpost til Marco Gobbetti. Men den luksus har mange nystartede designere ikke.

”Når man er et one-man show, skal man selv klare alting, og det er overvældende. Det er her, sådan en som mig kommer ind i billedet og kan give en hånd i et mentorforløb. I mine øjne er en af Cecilies forcer, at hun lytter meget. Til mig, til hendes forhandlere, til hendes slutkunde og derigennem får hun rigtig meget input. Jeg har lavet en agenda til hende over, hvad jeg mener, hun skal have fokus på, og hvordan hun de næste år skal prioritere i sin virksomhed. Hun er meget modtagelig og god til at følge op på de ting, vi har talt om. Hun har en god forretningssans, og jeg tror virkelig på hendes fremtid,” lyder det fra mentoren.

Kom ud i verden
Skulle Ulrik Garde Due give et råd til opkommende, danske designere er meldingen klar: få erfaring fra udlandet.

”Man kan have masser af store tanker, men det kan være svært at føre dem ud i livet, hvis ikke man forstår det internationale niveau, som er et helt andet. Jeg insisterer på, at man må være, hvor kunden er. Er det i stormagasinet, så går du derhen – den personlige forbindelse er afsindig vigtig, og det handler om at være derude selv.”

Nystartet eller ej, så er udviklingen i modens cyklusser accelereret – en af de fremherskende tendenser, der driver branchen lige nu, er ’see now, buy now’, som til en vis grad også hænger sammen med sæsonerne – eller manglen herpå.

”Det er en kæmpe udfordring for de brands, som ikke har samme maskineri som de store modehuse. De finansielle risikoer, der er forbundet med at købe ind, inden der er lagt ordre, er der få, der kan løbe. Dertil kommer, at det klima vi lever i, efterhånden har helt forskruede sæsoner. Det er der flere, der forsøger at arbejde rundt om. Der sker en spændende udvikling hos flere designere, der kigger mere i retning af helårskollektioner og basisprodukter. Helt lavpraktisk betyder det, at man forsøger at udbrede et mere lag-på-lag-look, fordi det potentielt kan afhjælpe de udfordringer, som utilregnelige sæsoner medfører,” afslutter han om den fremtid, der venter både DANSK Design Talent – Magasin Prisen-deltagerne og resten af modebranchen.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev