Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Pandora: forbrugere vil have brands frem for produkter

København får endnu en Pandora-butik og Aarhus får sin første – smykkevirksomhedens retailstrategi skal efterkomme en stigende efterspørgsel på brandets univers, fortæller VP for Pandora Nordic.
København får endnu en Pandora-butik og Aarhus får sin første – smykkevirksomhedens retailstrategi skal efterkomme en stigende efterspørgsel på brandets univers, fortæller VP for Pandora Nordic.

Pandora forhandles på nuværende tidspunkt i 45 butikker – egne og gennem retail – rundt om i landet, og virksomheden udvider nu med to konceptbutikker den 13. og 14. oktober. Den ene butik er placeret i Field’s i Ørestad og den anden på Søndergade i Aarhus.

Pandora har oplevet en stigende popularitet og efterspørgsel på det danske marked, og de to nye butikker er Pandoras 12. og 13. konceptbutik i Danmark.

Konceptbutikkerne forhandler udelukkende Pandorasmykker, og åbningerne i København og Aarhus er et led i Pandoras strategi om at give kunderne mulighed for at opleve hele Pandoras univers af smykker gennem et større antal konceptbutikker og shop-in-shops hos udvalgte forhandlere.

”Vi oplever, at vores kunder og forbrugere generelt – også indenfor smykker – i højere og højere grad efterspørger brands frem for produkter. Grundlæggende betyder det, at man ønsker produkter med en historie og værdier, som knytter sig til produktet og/eller firmaet bag. De værdier og dermed brandet præsenteres bedst i en konceptbutik. Herudover er sortimentet i konceptbutikker bredere end hos en multibrand-forhandler, hvilket mange kunder også efterspørger,” siger VP for Pandora Nordic, Kasper Grue, og fortsætter:

”Når det er sagt, er der fortsat mange byer i Norden, hvor den bedste løsning – grundet byens størrelse eller opland – er en shop-in-shop i en multibrandbutik.”

København har i forvejen Pandora-butikker i Lufthavnen, Fisketorvet, Amagertorv, Frederiksberg og Rødovre, samt en række retail-forhandlere. Om valget af Field’s, siger Kasper Grue:

“Fields er et shoppingcenter i en meget positiv udvikling, og besøgstallene, som er en af driverne for vores valg af distributionsform, er høje nok til, at det giver mening for os at åbne en konceptbutik.”

Pandora-butikken på Søndergade bliver den første af Pandoras egne butikker i Aarhus.

”Som Danmarks næststørste by har det rigtige lokale til en konceptbutik i Århus længe stået på vores ønskeliste. Ud over et stort nok opland til minimum én Pandora konceptbutik, oplever Århus en kraftig vækst i antallet af oversøiske turister, som erfaringsmæssigt også elsker Pandora.”

Men det er ikke kun på det danske marked, at Pandora ekspanderer. På nuværende tidspunkt har Pandora 88 konceptbutikker i Kina, og inden året af omme, forventes det, at omkring 100 står klar. Derudover skriver Børsen, at Pandora har indgået en aftale med Alibaba Group, der ejer Tmall – en førende, online salgsplatform på det kinesiske marked. Dette samarbejde skal give Pandora bedst mulig adgang til de kinesiske forbrugere, da smykkemarkedet i Kina, ifølge Pandora, er verdens største, og samtidig udgør Kina 25 procent af Pandoras samlede salg i Asien.