Facebook Abonnér
20:07
|
19.01.2017
Hærværk_165 Foto: HÆRVÆRK

Berlin Alternative Fashion Week starter i dag

Nicholas Nybro, HÆRVÆRK og Denim Project afholder shows under weekendendens modeevent, som hylder alternativt design og kreativitet.

| Modeuge Udland | af Melea Wallenius

I dag starter BAFW, Berlin Alternativ Fashion Week, som på flere områder ikke er en traditionel modeuge. Foruden at være en platform for alternativt design, der hylder det ikke-kommercielle, har forbrugere mulighed for at købe billetter til de forskellige shows og en afslutningsfest. Om søndagen åbner BAFW tilmed dørene op for et messeområde, hvor forbrugere samt indkøbere har mulighed for at købe designernes kreationer. Det hele løber af stablen i den gamle banegård, Postbahnhof, og er blevet sponsoreret af store tyske virksomheder som blandt andre Air Berlin og Visit Berlin.

Designer, Nicholas Nybro, er glad for at have fået muligheden for at deltage, og han fortæller, at universet er noget af det mest inspirerende, han længe har set. Han fremhæver især det kreative element som det essentielle ved BAFW.

”Arrangementet er et boost af farver og inspiration, som der ikke er så meget plads til andre steder. Det er stort set kun de store modehuse, som har råd til at lave design, der ikke er kommercielt. Jeg har stor respekt for, at BAFW skaber en platform for dem, der ikke går på kompromis med sit design, men som nødvendigvis ikke har midlerne til at tage af sted til modeuger- og messer,” fortæller Nicholas Nybro og tilføjer:

”På de forskellige modemesser, inklusiv den danske, er der en mærkelig stemning af, at man ikke rigtig ved, hvad man skal. Man tænker salgsstal, men jagter det nye og interessante, og det er som om, at de to ting ikke kan forenes. Her kommer kreativiteten før salget – modsat i Danmark, hvor salget altid kommer tre kilometre før.”

Designerne håber på opmærksomhed
Der er flere gode grunde til, at de tre danske designere har valgt at tage til BAFW. Designeren og manden bag HÆRVÆRK, Niels Gundtoft Hansen, er stadig forholdsvis ny i modelandskabet. Og ud over en masse mediedækning og nye kontakter, håber han, at tyskerne tager godt imod hans tøj.

”Jeg viser min afgangskollektion fra England, og jeg vil gerne placere mig der, hvor det er alternativt og undergrund. Derfor er det rigtig fedt at være med til noget, hvor det er mere vildt, og der ikke er en almindelig catwalk. Det taler godt ind i mit design, og jeg er spændt på reaktionerne,”

I weekenden får de to herrer også selskab af et tredje dansk brand, Denim Project. Medejer af tøjmærket, Jesper Keiser, ser Tyskland som sit andet hjemmemarked.

”Vi har god opmærksomhed i Tyskland og specielt i Berlin, så showet kommer helt sikkert til at gavne vores tyske distributør. At vi kan fremstå som alternative baseret på detaljerede basic-produkter, tror jeg er en perfekt konstellation for at skabe salgssucces i fremtiden” fortæller Jesper Keiser.

Til showet i Berlin vil Denim Project annoncere sig som ”det mest ressource neutrale denim label i verden” fra februar 2017, hvor de også kommer tilbage på den danske messescene.

”Vi er ved at begynde vores tranformation fra normal produktion til at være lavet af 98% affaldsmateriale og 2% stretch på alle denimprodukter. Så nu gælder det om at få så meget opmærksomhed på projektet som muligt,” slutter han.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev