Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Flere kan nu undervise på designskolerne

En ny ordning betyder, at designere uden en kandidatgrad, kan ansættes som undervisere på de kreative uddannelser herhjemme.
En ny ordning betyder, at designere uden en kandidatgrad, kan ansættes som undervisere på de kreative uddannelser herhjemme.

I løbet af sommeren har der floreret en debat om en ny stillingsstruktur på de kreative uddannelser, som Ministeriet for Forskning og Uddannelse har vedtaget, og nu er der sket en positiv udviklingen i form af en ny ordning, skriver rektor på KADK, Lene Dammand Lund, i et blogindlæg.

Den nye ordning betyder, at designere, som ikke har en formel kandidatgrad fra 2011 og fremefter eller en mastergrad, kan få mulighed for at søge om ansættelse på de kunstneriske designskoler, hvis de har kompetencer, der svarer til et kandidatniveau. Det har ikke været muligt hidtil uden en dispensationsordning. I rektorens indlæg citeres uddannelses- og forskningsminister, Ulla Tørnæs:

”Den nye ordning indebærer, at uddannelsesinstitutionerne fremover får mulighed for at foretage en vurdering af, om en ansøgers samlede kvalifikationer opfylder kvalifikationskravet til en given stilling,” lyder det blandt andet fra ministeren.

Ordningen har i sinde at fastholde kvalitetsniveauet, men samtidig være fleksibel i forhold til de kvalifikationer, der kan indgå i den samlede vurdering ved en ansættelse. Og det er rektoren godt tilfreds med.

”Vi har en stor interesse i her på KADK at kunne vælge ud fra et større ansøgerfelt og ud fra et bredere sæt af kriterier, og dermed kunne høste af de stærke kompetencer, som de mere erfarne designere har,” skriver Lene Dammand Lund i sit blogindlæg, hvor hun også understreger, at hun er meget tilfreds med den dialog, som skolen har haft med ministeriet, og den løsning, der er på vej.

Justeringen sker på baggrund af rekrutteringsproblemer i forbindelse med implementeringen af en forhenværende stillingsstruktur, som blandt andet involverede en dispensationsordning.

Ifølge rektoren er der stadig et stykke vej endnu, inden de er i mål med den nye ordning. Der venter en dialog med ministeriet om de kriterier, der skal ligge til grund for kompetencevurderingerne, inden den endelige lovtekst falder på plads.

”Kriterierne udarbejder vi i samarbejde med Designskolen Kolding, så vi sikrer, at der er fælles forståelse for, hvad det faglige niveau skal være på de to uddannelser,” beretter Lene Dammand Lund afslutningsvis.