Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Pinterest – det oversete medie med stort potentiale

De færreste danske modebrands har en profil på Pinterest, men hvad kan mediet egentlig, og er det værd at bruge ressourcer på?
De færreste danske modebrands har en profil på Pinterest, men hvad kan mediet egentlig, og er det værd at bruge ressourcer på?

Udvalget af sociale medier, forbrugere kan ty til, når de skal underholdes, informeres eller kommunikere, er stort. Det samme gælder udvalget af medier, brands anvender i sin kommunikation til og med forbrugerne – Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Snapchat, Pinterest, og alle de asiatiske, som vi i Europa aldrig har hørt om.

Pinterest har knap en kvart million aktive brugere i Danmark, og over 100 millioner globalt. Antallet af danske modebrands, der anvender mediet, er minimalt, men det er ikke ensbetydende med, at medie ikke er brugbart.

Ifølge Trine Nebel, der er adjunkt på Danmarks Medie og Journalisthøjskole og har udgivet E-bogen ”Pinterest til Branding”, er synlighed det, virksomheder først og fremmest kan få ud af at bruge Pinterest. Derudover kan Pinterest drive trafik og være et vigtigt værktøj i arbejdet med brandets omdømme. Hun mener derudover, at der fortsat er brug for, at brands tænker kreativt i forhold til at pakke indhold ind på forskellige digitale måder, så man kan ramme forskellige målgrupper. Pinterest er én af måderne.

Når aktivitet driver trafik
Pinterest er det sociale medie, der driver næstmest trafik, kun overgået af Facebook. Christina Dueholm, der står bag en af Danmarks største modeblogs, skrev i 2015, at hendes blog havde fået 25.000 unikke besøgende på blot to dage, efter at en bruger havde pinnet et af hendes billeder. Det siger lidt om, at Pinterest kan være en vigtig kilde til trafik og derved potentielt salg.

SEO-arbejde bør heller ikke kun være forbeholdt ens hjemmeside, for Google-venligt indhold på Pinterest kan drive god trafik til ens hjemmeside eller webshop.

På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at shoppe direkte fra Pinterest i Danmark, det er kun de amerikanske brugere forundt. Men ifølge Vero Moda har Pinterest en god konvertering, fordi det er muligt at linke fra et billede til webshoppen – en funktion, selv ikke Instagram har, da man kun kan linke fra ens biografi.

Vero Moda er blandt de få danske brands med en profil på Pinterest, og for dem fungerer Pinterest godt, fordi de giver brandet mulighed for at vise produkter online i et inspirerende univers, hvor der ikke kun er fokus på det kommercielle.

“På Pinterest vil vi skabe et univers rundt om produktet og skabe en stemning, der understøtter produktet. Vi laver generiske boards, der ikke knytter sig til en specifik kollektion, og derved forbliver inspirationen tidsløs. Vi vælger at mikse produkter med inspirerende billeder cirka 70/30, så vi skaber et univers omkring produktet,” siger Liselotte Kirkelund, Digital Marketing Manager for Vero Moda. Og netop den synergi mellem produkter og inspiration har ført til over 33.000 følgere på Pinterest.

Pas på dit omdømme
De færreste danske modebrands har en profil på Pinterest. Men det er ikke ensbetydende med, at brandsene ikke er tilstede, for det står brugerne frit for at ’tagge’ virksomheder, selvom de ikke har en profil. Et brand kan derfor være udbredt på Pinterest, uden at brandet selv er afsender. Og det skal man være opmærksom på, for brugernes interaktion med brandet kan være en brugbar kilde til udvikling og varetagelse af ens omdømme.

”Det er brugerne, der definerer samtalen, hvis du ikke selv er en del af den. Det er derfor enormt vigtigt, at brands – også selvom de ikke har en profil – følger med i brugernes samtaler om ens brand på tværs af platforme. Er samtalen positiv eller negativ, og hvad forbinder folk med dit brand.”

Ud over at få indsigt i brugernes specifikke holdning til og interaktion med ens brand, kan du på Pinterest få skabt et billede af din målgruppe.

”Det er en dødssynd ikke at vide, hvad der optager ens målgruppe. På Pinterest kan du lære din målgruppe at kende, og derved forsøge at ramme dem ud fra deres interesser, og på den måde skabe et bånd til brugerne, der øger loyaliteten. Loyalitet er – eller bør være – idealet for alle brands uafhængigt af produkt, målgruppe og medie, og loyalitet hænger sammen med salg,” siger Trine Nebel.

Vero Moda arbejder også med Pinterest for at få viden om sin målgruppe:

“Vi kan få en god viden og indsigt fra vores kunder, som kan bruges internt. Her tænker jeg på, hvilke produkter, der bliver ”pinnet”, og hvilke der bliver ”repinnet,” siger Liselotte Kirkelund.

 Pinterest fik en hurtig og enorm succes, men har haft svært ved at slå igennem i Europa. Selvom mængden af brugere ikke er på niveau med Facebook, er den typiske Pinterest-bruger kvinder mellem 25 og 34 år. Trine Nebel mener ikke, at det er mængden af brugere, der er afgørende, hvis bare de rigtige – altså ens målgruppe – er tilstede. Og netop Vero Modas målgruppe er Pinterest-bruger:

“Vi har en profil på Pinterest, fordi det er en meget visuel og inspirerende kanal og perfekt i forhold til vores produkt og kunder. Vi ved, at vores kunder er på Pinterest, netop for at søge inspiration,” siger Liselotte Kirkelund afslutningsvis.