Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

”Retail er en god indikator på, om det går godt”

Mykita har skabt et verdensomspændende brand med deres briller, og stadig formået at holde fødderne solidt plantet i den berlinske beton.
Mykita har skabt et verdensomspændende brand med deres briller, og stadig formået at holde fødderne solidt plantet i den berlinske beton.

Der synes at være konsensus om, at det er udfordrende at drive butik, og at detailhandlen lider under svigtende kundebesøg. Alligevel vælger flere og flere udenlandske brands at åbne flagskibsbutikker i hovedstaden – norske Kaibosh tilføjede i foråret hele to nye locations til deres danske portefølje og de hollandske jakkesætsspecialister, Suitsupply, har netop slået dørene op i Grønnegade. Og lidt længere nede af gaden fra dem, kan man nu finde de tyske brillemagere, Mykita, der fejrede sin første butik på det nordiske marked i starten af måneden. Mykita er især kendt for sine eksklusive samarbejder, heriblandt Maison Margiela, Damir Doma og Bernard Wilhelm, og grundlægger og kreativ direktør Moritz Kruger fortæller, hvorfor brandet satser på retail og hvorfor en butik i København var et logisk skridt at tage.

Gør-det-selv-virksomhed
Faktisk har Mykita helt fra begyndelsen i 2004 været bygget meget mere på intuition end på strategi, ifølge Moritz Kruger.

”Vi er et autodidakt firma, og det har både haft sine fordele og ulemper: det er krævende at sætte sig ind i så mange nye ting, både design- og forretningsmæssigt. Men på den anden side, er det det, der har været essentielt for brandets kreative udvikling – vi har ikke begrænset os til brilleverdenen, men kigget rundt i mange brancher, tekniske som designprægede, og taget det med os, som vi synes, ville være spændende at videreudvikle,” forklarer han.

Det betyder eksempelvis, at Mykita har en hel kollektion af 3D-printede briller, hvor de både har perfektioneret teknologi og design som de første i brilleverdenen. Og som alt andet i virksomheden, er det hele udviklet på hovedkontoret i Berlin.

”Vi producerer alt in-house, hvilket ud over at kunne tillade os at eksperimentere, også giver en enorm fleksibilitet på produktionen. Vi kan arbejde meget mere i øjeblikket, og kan præsentere produkter seks til tolv uger efter de har forladt tegnebrættet. Det er en lavpraktisk og ydmyg tilgang, som har været vores rettesnor fra helt fra begyndelsen,” siger Moritz Kruger.

Det er denne konstante symbiose mellem produkt og markedsefterspørgsel samt kontrol med produktionskæden, der har ligget til grund for brandet organiske vækst over de sidste 10 år. Butikken i København er den 16. på verdenskortet, blandt locations som Mexico City, Moskva, Tokyo, Wien og Washington DC, og i skrivende stund er Mouritz Kruger i gang med at overse arbejdet på brandets hidtil største butik i down town L.A.

De kvalitetsbevidste danskere
Så hvordan passer København ind i retailligningen, når man allerede har et så veletableret, internationalt publikum?

”København minder på mange måder om Berlin, og jeg kan rigtig godt lide byen og har mange gode bekendte her. Hvis jeg skal være ærlig, så er butiksåbningen er mere et logisk valg end det er et strategisk. Vi har helt fra begyndelsen af vores levetid haft en stærk relation til danske kunder, som nogle af de første uden for Tysklands grænser, der troede på vores brand,” forklarer Moritz Kruger fra optikerlokalet i den nye butik på Grønnegade.

Han forhåbning til butikken er, at den lever op til de danske kunders forventninger til kvalitet og design.

”Vi er 100% selvejet, og hver gang vi åbner en ny butik, skal vi sørge for, at den tjener sig selv og omkostningerne ind igen. For os er det et positivt pres og det, der driver forretningen fremad. Man kan sige, at retail altid er en god indikator på, om det går godt i en virksomhed. For retail er svært og ikke noget man kommer sovende til. Så hvis vi er en succes på det område, så betyder det, at vi er på rette vej,” afrunder han snakken.