Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sådan skaber du god PR på Instagram

Tirsdagens DAFI Tuesday havde Instagram på programmet, og de to ejere fra influencer-agenturet SMAC Agency, Kristina Askerud og Pernille Lotus delte ud af deres do’s and dont’s.
Tirsdagens DAFI Tuesday havde Instagram på programmet, og de to ejere fra influencer-agenturet SMAC Agency, Kristina Askerud og Pernille Lotus delte ud af deres do’s and dont’s.

Hos SMAC Agency fortæller erfaringen, at brugerne nu efterspørger mere gennemtænkt indhold. Det er ikke længere nok, bare at bede en kendt person om at tage et billede af sig selv i en t-shirt. Brugerne vil have en forklaring på, hvorfor de har taget den på.

”Det går ikke længere bare at sende en mascara, og så håbe på det går. En influencer fungerer selv som et brand og har ingen interesse i at virke utroværdig,” siger Pernille Lotus. 

Derfor er interessen om det gode indhold gensidig og kræver ifølge SMAC Agency en strategisk samarbejdsaftale, der afspejler virksomhedens identitet. For det skal også give mening, hvem der repræsenterer dit brand.

”Strategien for indholdet skal målrettes den enkelte, så se på hvordan I kan sammentænke jeres produkt og en potentiel influencer. Der skal være et match mellem jer, for at det virker mest naturligt,” siger Pernille Lotus og fortsætter:

”Det dybere samarbejde gør jer også klogere på, hvad deres målgruppe er interesserede i og derfra kan I udvikle det indhold, der vil være mest givende for begge parter,” siger Pernille Lotus.

#sponsoreret

Når det kommer til lovgivningen om sponsoreret indhold fra influencers på Instagram har SMAC Agency et mantra, der hedder ”better safe than sorry”. For mediet befinder sig ifølge de to ejere lovgivningsmæssigt i en gråzone. En ting står dog helt klart, forbrugeren skal vide, når indholdet er betalt.

”Der er tale om en reklame i det øjeblik, I har lavet en aftale med en influencer om et produkt, og det gælder uanset, om der er penge på bordet eller ej,” fortæller Kristina Askerud.

Helt praktisk på Instagram betyder det, at det skal markeres #sponsoreret eller #reklame, hver eneste gang der er tale om betalt indhold, og ifølge de to ejere har det vist sig, at den gennemsigtighed er i høj kurs.

”Dit brand er, hvad forbrugerne fortæller hinanden. Det er derfor, influencer-marketing virker særligt godt på sociale medier,” siger Pernille Lotus.