Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Designerne ryster posen i New York

New Yorks modeuge er netop begyndt, og nye tiltag og grundlæggende forandringer pryder showkalenderen.
New Yorks modeuge er netop begyndt, og nye tiltag og grundlæggende forandringer pryder showkalenderen.

De internationale modeuger er skudt i gang og tegner til at blive anderledes end tidligere. Flere designere har til denne sæson tænkt i alternativer, når de skal fremvise den kommende sæsons kollektion – hvis de overhovedet vælger at præsentere kollektionen.

Showet, som vi kender det, er fravalgt
De seneste måneder har budt på tronskifte hos en række af de store modehuse, og de nye, kreative direktører er ikke klar til at vise deres første kollektion. Raf Simons hos Calvin Klein er blandt disse. I stedet for et klassisk show, som Calvin Klein plejer at holde, teamer de op med Grace Coddington – der pryder Calvin Kleins efterårskampagne –  og holder en fest.

Diane Von Furstenberg vælger også showet fra, og Jonathan Saunders, der er brandets nye kreative direktør, vil gennemgå sin første kollektion under en-til-en-fremvisninger for udvalgte gæster. Samme strategi har J. Mendel valgt, for at gøre fremvisningen mere intim og personlig. Det amerikanske mærke, Public School, har fravalgt de fastlagte modeuger og viser i stedet sin kollektion i december og juni måned, lige som de har valgt at slå præsentationen af herre- og dametøj sammen. Det giver dem bedre tid til processen, siger de til Hollywood Reporter. En strategi, der tidligere i år blev anført af Burberry, og som mange modehuse har valgt følge.

Forbrugerne inviteres med til shows
Rebecca Minkoff er kendt for at bryde normerne og udfordre status quo. Hun var en af de første til at vise en kollektion, der ikke var et halvt år forud, men tidssvarende for sæsonen. Hun genviste sin spring-summer-kollektion til februars modeuge – en strategi hun havde stor succes med, hvis man ser på salgstallene. Og når showkalenderen siger lørdag den 10. september, vil hun vise sin efterårskollektion for 750 gæster, hvoraf halvdelen er forbrugere. Også Tommy Hilfiger er kendt for at gå forrest, og som supplement til september-showet inviterer han på et to dages langt karneval, hvor offentligheden er inviteret med.

Ligeledes viser både Rebecca Minkoff, Tommy Hilfiger og Tom Ford alle efterårskollektioner de kommende dage og altså ikke sommerkollektionen, som modeugen ellers foreskriver. Det betyder også, at kollektionen vil kunne købes direkte eller kort tid efter, at showet er afholdt. Rebecca Minkoffs kollektion vil være i butikkerne 60 dage efter showet og flere styles vil være til at købe med det samme.

Show på Snapchat og Instagram
Flere designere skifter de lange catwalks ud med sociale medier. For eksempel vil Misha Nonoo vise sin kollektion via snapchat – og dét medie sletter som bekendt indholdet efter 24 timer, og showet vil derfor kun kunne ses i ét døgn. Hun havde i februar succes med at vise sit show udelukkende på Instagram, hvor over 15,1 millioner så med.

Perry Ellis har ikke valgt Instagram som streaming-kanal, men i stedet sender brandet 100 stykker tøj til 100 influencers, der tilsammen har over otte millioner følgere. De styler så de 100 stykker tøj og deler billeder på deres egen Instagramprofil, som derved udgør kollektionens lookbook. Kollektionen vil være til at købe direkte efter, at den er vist på Instagram.

Modeugernes eksistensgrundlag er bygget på at vise de kollektioner, der kommer i butikkerne sæsonen efter. Men med flere og flere designere der vælger at følge see now, buy now-modellen, skrider fundamentet. Fokus er at sælge tøjet nu, og ikke at vise en kollektion, forbrugerne skal vente et halvt år på. Denne modeugesæson tegner altså til for alvor at sætte gang i forandringerne.