Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Returregel: god intention, forkerte konsekvenser

Politikere og advokat tilslutter sig forbrugerens ret til tryg internethandel, men tager afstand fra de problematikker, reglen kan medføre.
Politikere og advokat tilslutter sig forbrugerens ret til tryg internethandel, men tager afstand fra de problematikker, reglen kan medføre.

Netbutikker i Danmark er forpligtiget til at give sine kunder 14-dages returret, så kunderne har mulighed for at prøve f.eks. en skjorte, ligesom man kan prøve den i en butik, og sende den retur, hvis den ikke passer. Men for tre år siden, blev et EU-direktiv implementeret i dansk lovgivning, og det gør det muligt for forbrugere at returnere deres online-køb, selvom de har været i brug. Fashion Forum har spurgt politikere og fagfolk om ambitionen med reglen og dens potentielle konsekvenser.

Returreglen, der måske går for vidt
Som udgangspunkt mener Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen, at det er positivt at have en returret, fordi den giver forbrugeren en tryghed og en tillid til den givne butik.

”Men tager man en skjorte på i byen, og sender den retur efterfølgende, går man for langt. Man skal ikke have lov til at bruge en vare og sende den tilbage efterfølgende. Og på det punkt, er der en uklarhed i praksis,” fortæller Torsten Schack Pedersen.

Ifølge Rikke Mynster Johansen, der er advokat ved Dansk Mode og Textil, virker det umiddelbart som om, at reglen er for vidtgående i Danmark i forhold til, hvad der står i direktivet.

”EU-direktiver skal hovedsagligt oversættes fra fransk eller engelsk, og allerede der kan det være et spørgsmål om fortolkning. Spørgsmålet er, om den danske fortolkning af direktivet har været hensigten fra starten,” forklarer hun og påpeger, at der mangler en saglig forklaring på, hvem reglen skal tage hensyn til.

Manglende retningslinjer og potentielle prisstigninger
Den gennemgående bekymring blandt både branchefolk, politikere og fagfolk synes at være, at der er ikke nogle klare retningslinjer for, hvordan reglen skal håndteres i praksis, og det er ikke hensigtsmæssigt for hverken netbutik eller forbruger.

”Man kan i sidste instans forestille sig et scenarie, hvor effekten af reglen bliver, at den enkelte butik vælger at sætte varens pris op for at imødegå det økonomiske tab, butikken vil lide ved at være forpligtet til at tage en brugt vare retur, som ikke kan sælges igen. Det går naturligvis også ud over forbrugeren, hvis det er tilfældet,” forklarer Rikke Mynster Johansen.

Socialdemokraternes forbrugerordfører, Karin Gaardsted, fortæller, at reglen blev som udgangspunkt vedtaget for at imødekomme forbrugerne, men at dens potentielle problematikker kan lede til et skråplan.

”Vi ønsker, at forbrugerne skal have de bedste vilkår. Men hvis de vilkår gør, at man føler sig fristet til at misbruge reglen, og hvis ønsket om at imødekomme kunderne kommer til at betyde, at man hæver priserne, er det ikke længere til kundens fordel,” forklarer Karin Gaardsted.

Også erhvervsordfører, Joachim B. Olsen, fra Liberal Alliance påpeger, at det er forbrugeren, der ender med at betale.

”Jeg mener, at reglen skulle være frivillig for netbutikkerne, i stedet for at de påtvinges reglen. På den måde kunne man også måle, om der er en efterspørgsel på at have muligheden for at sende brugte varer retur. Hvis forbrugerne vil have den mulighed, må de betale for den. Og måske mange vil det – men det kan vi netop ikke vide, nu hvor reglen er påtvunget.”

Hvad er reglens fremtid?
Selvom reglen har været implementeret i dansk lovgivning i tre år, er det ikke meningen, at den skal eksistere, uden at den kigges efter i sømmene, fortæller erhvervsordfører, Torsten Schack Pedersen.

”Erhvervs- og vækstministeren har oplyst til folketinget, at direktivet er under evaluering, og der skal aflægges en rapport senest d. 13. december. Når den samlede rapport foreligger, vil regeringen se, om den danske implementering er, som den skal være. Det er intention at sikre sig, at der ikke er uklarheder omkring praksis,” forklarer han.

Karin Gaardsted ønsker ikke, at reglen skal fjernes – den skal bare kunne fungere, så forbrugeren har en sikkerhed og virksomheder har lyst til at fortsætte med e-handel – men hun også interesseret i en opfølgning på reglen, ligesom Joachim B. Olsen er det.

Fashion Forum kunne i ”Returnering af brugte varer: skal, skal ikke?” fortælle, at Dansk Erhverv har fået Implementeringsrådets ord for, at reglen er overimplementeret i Danmark.

”Regeringen har en målsætning om, at EU-direktiver ikke skal overimplementeres i Danmark, så jeg vil helt sikkert appellerer til, at man kigger nærmere på det,” lyder det fra Joachim B. Olsen.

LÆS OGSÅ: “Vi har fået tøj retur, der formentlig har været brugt”