Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Udland

Danske iværksættere udtaget til svensk messe

I denne uge gæster fire danske modevirksomheder messen, Formex, i Stockholm som en del af iværksætter konceptet, Nordic Buzz.
I denne uge gæster fire danske modevirksomheder messen, Formex, i Stockholm som en del af iværksætter konceptet, Nordic Buzz.

Det danskstiftede iværksætterkoncept, Nordic Buzz, har udvalgt 20 iværksættere fra Danmark – hvoraf fire er modedesignere – til at udstille på Formex-messen i Stockholm den 24 – 27. august. Nordic Buzz blev lanceret i 2015 og fungerer som en messeevent samt et mentorforløb for iværksættere inden for de kreative industrier.

Med et afsæt i Formex skal iværksætterne prøve kræfter med det internationale marked, hvilket er en rigtig god ide, ifølge Betina Simonsen, der er direktør hos Lifestyle & Design Cluster og som står bag konceptet:

”Hvis nordiske iværksættere skal opnå succes på et konkurrencefyldt marked, kræver det, at de fra start har et globalt tankesæt, hvor Norden er deres hjemmemarked. Det hjælper Nordic Buzz dem med at udvikle,” fortæller direktøren.

En af de fire designvirksomheder er Skall Studio, som var på CIFF for første gang i år. De har pt. ingen kunder i Sverige, og derfor bliver det rigtig godt at komme derop og sondere terrænet, fortæller grundlægger og designer, Julie Skall Fruensgaard.

“Vi ser Nordic Buzz-initiativet og Formex-messen som et godt sted at være for at blive set og møde spændende mennesker. Det gode er, at vores tøj lige så ofte ligger i livsstilsbutikker som ren beklædning, og i Stockholm kommer både udstillere og besøgende til at være et miks af begge,” lyder det fra designeren.

AMOV er et andet dansk, nystartet brand, der skal udstille på messen, og som netop har udstillet på Revolver. For CEO, Kasper Eis, adskiller Formex-messen sig fra Revolver.

”Det er et andet ball game. Deltagelsen på Formex handler til dels om netværksdannelse med andre spændende iværksættere, til dels omkring mentorforløb og iværksætterstøtte – og endeligt også om salg og marketing. Vi vil forsøge at tage kontakt til en del relevante kundeemner inden messen, men jeg forestiller mig, at det bliver med en lav hitrate. I Danmark har jeg haft succes med at køre ud til butikkerne og fortælle om konceptet face-to-face – og lade indkøberne se designet og føle metervarerne. Uden den forberedelse inden messen, så ser jeg det umiddelbart som mere begrænset, hvor langt vi kommer rent salgsmæssigt på messen,” forklarer Kasper Eis, der fremhæver, at hovedmålet for AMOV er at skabe en masse relationer – og forhåbentligt skabe grundlaget for en fremadrettet succes på det vigtige svenske marked.

Forud for messen har iværksætterne fået mulighed for at præsentere deres virksomhed for et mentorboard her i Danmark – et godt initiativ, ifølge Kasper Eis:

”Der er virkelig spændende aktører med både inden for interiør og mode, og det har været givende både at få feedback på mit eget forretningskoncept, men ligeså meget at høre på de andre deltagende iværksættere. Jeg ser meget frem til at dyrke det netværk,” tilføjer han.

Ud over Skall Studio og AMOV, deltager modebrandsene Another View og Maxjenny også.