Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Carmakoma: ”Vi tager styring på brandet tilbage”

Læs hvorfor det danske plus-size brand omstrukturerer hele forretningsmodellen.
Læs hvorfor det danske plus-size brand omstrukturerer hele forretningsmodellen.

Efter at have gransket sit otte år gamle firma og kigget det efter i sømmene på alle leder og kanter, er Carmakoma-ejer og kreativ direktør, Heidie Lykke, kommet frem til følgende konklusion: brandet skal tilbage til sit udgangspunkt, og kun sælges online fra egen webshop.

”De tre første år af vores levetid arbejdede vi kun ud fra vores egen onlineplatform. Men efterhånden blev efterspørgslen fra betydningsfulde wholesale-kunder så stor, at vi gik den vej,” fortæller Heidie Lykke.

Det er blandt andre den amerikanske varehuskæde Nordstrom og 5th Avenue-stormagasinet, Lord & Taylor, samt onlinegiganter som Asos og Zalando, der har lagerført Carmakoma i en årrække. Men det skal være slut nu.

”Man kan godt blive en smule duperet når store spillere vil samarbejde. Og det var godt for os på det tidspunkt. Men det er ikke længere en økonomisk gevinst for os at have et wholesale-led – og hvorfor holde kunstigt liv i en usund del af forretningen?” siger Heidie Lykke om bevæggrunden for den strategiske beslutning, hun har truffet angående brandets fremtid og uddyber:

”De store forhandlere er meget krævende og har meget specifikke og omkostningstunge krav til eksempelvis høje rabatter og lang betalingsfrist, indpakning, bøjler og forsendelse, og på et tidspunkt føltes det som om samtlige medarbejdere i virksomheden agerede serviceorgan for dem.”

Men er det ikke risikabelt for brandet, at forbrugere, der har vant til at kunne gå ind i en butik og prøve tøjet, nu pludselig bliver frataget den mulighed?

”Min erfaring er, at det har været svært at komme i de rigtige butikker. Indkøbere i plus-size butikker køber ofte ind til en anden aldersgruppe end den vi designer tøj til, og i almindelig multibrandbutikker har indkøberne tit svært ved at passe os ind i deres univers – de ved ikke rigtig hvad de skal stille op med plus-size segmentet – så lige meget hvad, bliver vi puttet i en kasse, hvor vi ikke hører hjemme. Derfor tror jeg fuldt og fast på, at ved kun at sælge tøjet fra vores egen onlineportal, giver vi vores forbruger den oplevelse samt produktudvalg, der forventes af Carmakoma,” uddyber Heidie Lykke.

Og selvom afskeden med wholesaleforretningen også betyder et farvel til en del af omsætningen, så er Heidie Lykke optimistisk. I den grundige analyse af virksomhedens afdelinger kunne hun nemlig hurtigt konstatere, at potentialet for vækst lå i deres eksisterende onlineunivers.

”En fjerdel af vores samlede salg kommer allerede fra vores egen e-commercekanal. Danmark har aldrig været vores største marked, og vi har altid været stærkest på eksport, og vores forbruger køber primært Carmakoma online. Ved at skære indkøberleddet væk, som ofte kunne have stor betydning for designprocessen, bliver vi meget mere fleksible. Vi kommer til at praktisere mere ’see now, buy now’, og på den her måde tager jeg styringen på brandet tilbage,” siger hun med en afsluttende bemærkning:

”Det er tydeligt, at den vækst vi ser overalt, ligger på onlineområdet – ikke bare hos os selv, men også hos de af vores wholesalekunder, der var online retailers. Som virksomhedsejer er jeg nødt til at følge den udvikling mine forbruger samt samfundet har. Det kan ikke ignoreres, at vores forbrugere er erfarne onlineshoppere, og har større krav, når de handle i et onlineunivers. Og vi ønsker at være, hvor vores forbrugere er.”