Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

”Efter hypen kommer salget”

Med solid succes i udlandet satser Nicklas Kunz nu på salg til danske butikker.
Med solid succes i udlandet satser Nicklas Kunz nu på salg til danske butikker.

Indtil nu har Nicklas Kunz skippet det fysiske detailled og udelukkende solgt sine kollektioner fra egen webshop. Men på det danske marked oplever han udfordringer med salgsplatformen:

”Vi får mange henvendelser fra folk, der spørger, hvor de kan prøve tøjet. Det kan de jo ikke, når vi kun sælger via vores webshop. Derfor vil vi gerne udvide vores salgskanaler til fysiske butikker, hvor folk kan prøve og føle tøjet, inden de køber det.”

Det er formålet med at være på CIFF RAVEN, hvor han er omgivet af andre herrebrands. Men Nicklas Kunz skiller sig ud blandt de omgivende udstillere ved også at have kvindetøj hængende.

”Grunden til, at vi startede med at lave womenswear, var, at vi fik flere og flere henvendelse fra kvinder, der efterspurgte tøjet. Vi lyttede og gav dem, hvad de ville have,” uddyber han.

Show når modeugeræset har lagt sig
Nicklas Kunz har intet imod at gå mod strømmen, og hans SS17-show er bevidst placeret efter, at den officielle modeuge er slut.

”Vi holder show torsdagen efter modeugen på Bakken i Kødbyen. Alle de musikere og artister, vi laver tøj til, kunne den dag, og de har mindre travlt end under selve modeugen. Så nogle af indkøbere fanger vi herunder messen, og resten af vores kunder får et show, når stormen har lagt sig.”

Flere danske herretøjsmærker, så som Norse Projects og Han Kjøbenhavn, har de seneste sæsoner suppleret deres portefølje med kvindetøj. Men strategien med Nicklas Kunz’ tøj til kvinder er ikke som med de fleste andre kollektioner.

”Med kvindetøjet følger vi tendensen med ”see now, buy now”. Først viser vi tøjet på CIFF, derefter under showet, og lige efter showet kan man købe det. Vi udgiver et look om måneden efter showet, og dét kan lade sig gøre, fordi kollektionen er mindre end herre.”

Showet skal, ifølge Nickals Kunz, også bidrage til at øge kendskabsgraden til brandet:

”Mit indtryk er, at kendskabet til os er større i udlandet end herhjemme. Men hypen er der, og det er en fordel, når vi har en målsætning om at skulle have ordre fra danske butikker – som vi gerne ser sker i forbindelse med messen.”

Nicklas Kunz var senest på dansk messe på Vision for år tilbage, men i år faldt valget på CIFF RAVEN.

”CIFF er blevet vildere og har udviklet sig til at være en messe, der opfylder vores behov. Vi oplever i hvert fald en god stemning, og de pre-bookede møder vi har haft, har været positive,” siger Nicklas Kunz afslutningsvist.