Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Christian Maibom: ”Vi skal lave Københavns modeuge version 2.0”

Messedirektør og meningsmand Christian Maibom taler lige ud af posen, når den københavnske modeuge er på programmet.
Messedirektør og meningsmand Christian Maibom taler lige ud af posen, når den københavnske modeuge er på programmet.

Revolver-messens direktør Christian Maibom står midt i orkanens øje­ – Øksnehallen og Revolver er i fuld vigør for fjerde sæson i streg. I foråret var han og et hold af 12 skandinaviske brands på WHITE i Milano, ligesom række italienske brands i disse dage gæster Kødbyen. Et vigtig parameter som messe, mener Christian Maibom, er at have internationalt udsyn:

”Vi skal ikke kannibalisere på det koncept, vi allerede har i København, men udvide paletten og bruge platformen til at sørge for, at skandinaviske brands når ud i verden og dermed tilsvarende tiltrækker flere mennesker til København.”

For det er hans store passion: at revitalisere Københavns modeuge, så den står skarpere end nogensinde. Det handler ikke kun om messerne – det handler om ét, stort kollektivt løft på tværs af byens kulturelle tilbud.

”Jeg er muligvis en af de sidste socialister tilbage i branchen. Men forestil dig, hvad vi kunne gøre, hvis vi gjorde det i fællesskab. Der er så mange instanser i den her branche, der vil have en mening og som er uenige. Vi skal tage os sammen og være bedre til at stå sammen – man kan ikke servicere Jesus og Djævlen samtidig. For at tænke stort, må vi have et fælles fodslag og samarbejde,” siger han og fortsætter:

”Vi kan ikke leve af, at der er ro – der må godt være lidt røre i andedammen. Det gavner alle at være lidt på tæerne, og det er jo ikke fordi vi skal gifte os med hinanden. Vi skal droppe alle egoerne og i stedet tage en vi-hat på.”

København skal være en totaloplevelse
Og selvom Christian Maibom selv lige har været med til at indgå enighed om datoerne for næste tre sæsoners modeuger, så er der i hans bog mere på spil, end blot at fastsætte datoer.

”Vores fornemmeste opgave må være at præsentere København, når byen er på sit allersmukkeste og den tager sig ud fra sin bedste side. Det er den om sommeren. Det er her, vi skal have folk til at ville have mere, til at blive og til at komme igen. Så kunne man afvikle modeugen i februar quick and dirty, hvor alting alligevel er koldt og trist.”

Når Christian Maibom siger ’vi’ taler han ikke kun om den danske modebranche, men om hele det københavnske kulturliv, der skal aktiveres, med det formål at gøre hovedstaden så attraktiv som mulig.

”Vi skal sælge København som en samlet by. Tænk på, hvad der ville ske, hvis vi slog nogle ting sammen – hvad nu hvis Chart Art Fair og modeugen lå i forlængelse af hinanden? Hvad ville der så ske? En masse fede ting, hvis du spørger mig. Vi skal finde tilbage til et kraftcenter. Der, hvor det bliver allervildest og passionen driver værket, og ikke kulturløse funktionærer,” pointerer han.

For når alt kommer til alt, så har han kun ét job som messedirektør:

”Som messe er man en del af en servicebranche, og det er lige så simpelt som med alt andet forretning: der skal leveres et produkt, som de, der betaler for det, er tilfredse med. Hvis ikke vi kan det, så er det et problem. Vi er aldrig bedre end vores sidste messe, og der er altid til plads til forbedring,” slutter han.