Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

”Business as usual er for gamle mænd”

Q&A med CIFF-direktør Kristian Andersen om modeugen i København nu og i fremtiden.
Q&A med CIFF-direktør Kristian Andersen om modeugen i København nu og i fremtiden.

Så er modeugen over os igen. Hvad ser du mest frem til?
På det personlige plan ser jeg først og fremmest frem til at møde så mange som muligt af alle vores fantastiske brands, folkene bag, de mange danske og internationale indkøbere og pressen, der kommer fra alle dele af verden. Det er mange års arbejde med at knytte tætte forbindelser, der kulminerer de næste dage.

Som direktør for messen opererer man jo også som en slags “kurator”, og skal dermed sikre at messen ikke blot er en serviceplatform, men også et “community”, hvor der knyttes stærke relationer og der bliver afviklet aktiviteter i byen, som dermed gør ikke bare CIFF men hele København til en relevant, international destination.

Udover brands ser jeg også frem til de mange internationale colabs vi har på messen. Her tænker jeg især på Maja Weiss fra Vetements, Lulu Kennedy, Samuel Ross og danske Moon. Der kommer endnu flere colabs fremover, der både omfatter mode, kunst og musik, så vi sikrer at København er stedet for den nye generation.

Endelig glæder vi os meget til at byde folk velkommen i første lille etape af Bella Kvarter i vores nye udendørs byhave og indgang ud mod metro’en.

Er dine forventninger til denne modeuge?
Business as usual er for gamle mænd. De ca. fem måneder vi har mellem de to årlige events bruger vi på konstant at forbedre, gentænke og presse os selv til bedre resultater næste gang.

Vi får løbende feedback fra vores indkøbernetværk, især de store internationale onlinevirksomheder, som har nogle fantastiske analyser af, hvad der sælger, og hvad der ikke sælger. Derudover har vi løbende dialog med de internationale stormagasiner, og ikke mindst en række af de mest toneangivende butikker. Sammen med disse butikker ser vi også på, hvilke nye talenter vi skal have i front.

Hvis du kigger ud i den nære fremtid, er det så din opfattelse, at modeugen består med show og messer, som vi kender den?
Jeg tror ikke, den københavnske modeuge kan ikke forsætte i sit nuværende format. Der er sket for lidt samlet set i byen til, at det er et format, der kan bygges videre på. Vi har lagt op til en revurdering af sommerdatoerne således, at vi afvikler Copenhagen Fashion Week før den danske sommerferie. Vi regner med næste år at kunne præsentere branchen for et stærkere og mere internationalt fokuseret set up i København fra 2018. Vi har også planer for et nyt format for en ny showscene.

Hvis du fik din vilje og kunne bestemme egenrådigt over Københavns modeuge, hvad ville du så gøre anderledes?
Haha, så skal man vist bo i Nordkorea. Men det der er tanken og drømmen og som kommer til at ske på CIFF vil give et kæmpe vitamin boost til København og de deltagende brands samlet set.

De kommende måneder kommer vi til at tale med alle typer brands i samarbejde med DM&T, DAFI og WEAR om, hvordan vi får placeret København på det rigtige tidspunkt internationalt set. Så kan det godt være, at det først bliver fra sommeren 2018, da nogle vil være udfordret på produktion og leveringstider, og det skal vi naturligvis respektere. Omvendt kan vi ikke i Danmark køre 10 år mere i et parallelunivers, mens resten af verden er i fuld sving på helt andre terminer.

Vi skal knytte stærkere bånd mellem vores øvrige platforme northmodern og art copenhagen, og ikke mindst samarbejde med Fashion Summit som for CIFF’s vedkommende har givet os en lang række magtfulde relationer, der nu udmønter sig i et øget fokus på aktiviteterne både på CIFF og i København.

Det er en fint ord på engelsk, der hedder ’coopetition’, som er samarbejde – også mellem konkurrenter. Det er det, der skal til for at løfte København op på næste niveau i en bæredygtig liga på alle måder.