Facebook Abonnér
14:52
|
20.01.2017
_MG_5760 Foto: Thomas Cato.

Nicholas Nybro: Du er nem at erstatte, hvis du ikke siger din mening

Den danske designer har brugt foråret på at få en fod indenfor på det amerikanske marked. Han fortæller her om udviklingsmulighederne, når man er et ikke-kommercielt brand og hvorfor det er god forretningssans selv at aflevere en kjole.

| Job Navne Strategi | af Marlene Toldbod

For to år siden gav Nicholas Nybro sig selv et ultimatum: hvis ikke hans designs for alvor var kommet ud over stepperne inden han fyldte 35, så ville han droppe det hele og begynde forfra. Til oktober runder han hjørnet midt i 30’erne og kan gøre følgende status over 2015 og 2016: At have iklædt Ghita Nørby en kjole, som den danske presse stadig taler om, at være finalist i en af verdens mest prestigefyldte designkonkurrencer, The Woolmark Prize, at indgå samarbejde med B&O, at udstille på designmessen Mindcraft i Milano og i det anerkendte amerikanske møbelhus DWR. Og i sidste uge lande jobbet som den designer, der klædte den australske megastjerne Sia på, under hendes performance i finalen i det amerikanske talentshow, The Voice.

Han er tilbage i Danmark for en stund efter at have tilbragt de forgangne tre måneder i L.A. En ting, der er essentiel ved brandet Nicholas Nybro, er, at det er mere end bare tøj. Det er en konsensus mellem manden med navnet og alt, hvad han præsenterer. Det er blandt andet derfor, han altid har gjort en dyd ud af at hilse på sit publikum til modeugen, inden showet går i gang. Det er en samlet pakke.

”Jeg bestemte mig tidligt for, at når jeg satte et skib i søen med mit eget navn på, så skulle jeg også selv være en del af det. Det tøj jeg laver, er ikke kommercielt – det er ikke der min forretning ligger. Mine kollektioner er mit visitkort. De repræsenterer mit univers, mine idéer og den måde jeg tænker på, som er der, hvor jeg skal tjene penge – de åbner døre til for eksempel teater og collabs.”

Når der skal ske noget nyt
Nicholas Nybro har altid været kompromisløs i alt, hvad han er gået ind i. Og det var tid til at ryste posen tidligere på året. Med et legat fra Statens Kunstfond i kufferten tog han til L.A. – for at søge inspiration og for at snuse til det amerikanske retailmarked med henblik på at bane vejen for hans brand der.

”Jeg tog af sted med det formål, at jeg skulle over og lave et projekt, som jeg havde fået støttekroner til. Det var en vildt god motivation for at afsøge forskellige områder. Jeg havde ingen andre forventninger, end at projektet højst sandsynligt skulle tage udgangspunkt i det undergrundsmiljø, som jeg oplevede sidst, jeg besøgte byen.”

Det viste sig dog at blive alt andet end tilfældet. For som det ofte sker med alt, der på et tidspunkt er vildt og utæmmet, så bliver det sat i system.

”Det undergrundsmiljø, jeg troede, jeg skulle dykke ned i, hvor folk lavede alle mulige dimser, bare fordi de kunne – det var forsvundet.”

Der gik lang tid, hvor Nicholas Nybro overvejede, om L.A. og USA overhovedet var noget for ham og den måde, han arbejder på. Men der var alligevel et projekt, der fangede hans opmærksomhed, og som viste sig at være perfekt i forhold til det legat, han har fået. DWR – Design Within Reach – er et landsdækkende amerikansk møbelhus, der har agenturet på en række danske designklassikere. En bekendt til Nicholas Nybro arbejdede der, og selvom det var alt det Nicholas Nybro ikke er – poleret, klassisk, konformt – så var det alligevel en mulighed, der ikke skulle forpasses. At lave fire vignetter af hans designs i samspil med Hans J. Wegner, Finn Juhl og Bo Kastholms møbler.

”Det endte med at blive meget mere mainstream, end jeg havde regnet med. Men kontrasten var vildt god. Ud over at det ser godt ud på CV’et, så er det en kæmpe blåstempling at have været en del af det samarbejde. Det er fantastisk, når ting opstår, der hvor man mindst venter det.”

En bid af kendiskagen
Og det skulle vise sig at være et projekt, der spredte ringe i vandet og var godt for forretningen. Aftenen før åbningen af møbeludstillingen, passerede Nicholas Nybro butikken H. Lorenzo, der ligger i den gode del af L.A. – i West Hollywood på grænsen til Beverly Hills – og hvor der også hænger danske kollegaer som Anne Sofie Madsen og Barbara I Gongini på bøjlerne.

”Jeg var begyndt at være bange for, om de rigtige retailere for mig ikke fandtes. Da jeg så H. Lorenzo, vidste jeg med det samme, at den butik skulle sælge Nicholas Nybro. Jeg troppede selv op i butikken og insisterede på, at de kom til min udstilling om aftenen og det virkede – de ville have alt fra SS16, som vi nu er ved at lave kontrakt på.”

Det var da også efter Nicholas selv havde lavet et Facebook-opslag omkring udstillingen, at Sias koreograf skrev – de skulle bruge en kjole til hendes finaleoptræden i The Voice. Og som med alt andet Nicholas Nybro gør, så tror han på, at gennemslagskraften for hans brand er bedst, hvis han selv er til stede.

”Det var virkelig meget lærerigt at se, hvordan det foregår behind the scenes i L.A. Intet bliver foræret og alle vil have en bid af kendiskagen og tjene penge på kreativiteten. Der er et hierarki, som amerikanerne selv overholder, men som jeg er ligeglad med. Så da Sia prøvede sko til min kjole, gav jeg også mit besyv med – der er sådan en tendens til, at ingen tager ansvar, fordi de er bange for at skuffe og blive fyret. Men du er først nem at erstatte, hvis ikke du siger din mening.”

Hjemme igen
Alt imens hærgede Ghita-gate herhjemme – PR, der ifølge Nicholas er ubetalelig, og som han ser frem til at skulle følge op på, nu han er på dansk jord igen.

”Jeg er da i hvert fald sikker på, at mit navn ikke blev glemt imens jeg var af sted”, griner han.

Så hvad nu? Ønskescenariet er at kunne afholde saloner for private kunder. Helst i de største byer – Paris, Milano, London og New York. Både for at bevare nærheden til kunderne, og fordi det er den mest bæredygtige måde at sælge sit tøj på – der bliver ikke sendt mere ud fra studiet, end der bliver købt – og når man laver tøj som Nicholas Nybro, så er det ifølge ham selv den bedste måde at udvide forretningsmodellen på. Ligeledes skal deltagelsen i Woolmark forberedes, og det samme skal modeugen i København.

”Nu har jeg de sidste par sæsoner vist på Rådhuset. Jeg er ved at have et navn herhjemme, der gør, at jeg kan tillade mig at prøve noget nyt. Så måske hvis jeg beder folk om hoppe i en pool, så er der chance for, at der i hvert fald er et par stykker, der gør det,” griner han.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev