Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Vigga: Fortæl når du gør noget godt

Bæredygtigt børnetøj vinder indpas på forældres budgetter. Her fortæller Johanna Topooco fra nystartede WAWA og Peter Svensson fra etablerede Vigga, hvordan de oplever udviklingen.
Bæredygtigt børnetøj vinder indpas på forældres budgetter. Her fortæller Johanna Topooco fra nystartede WAWA og Peter Svensson fra etablerede Vigga, hvordan de oplever udviklingen.

Deloitte lavede for nyligt en undersøgelse, der så nærmere på fremgangen af økologisk børnetøj herhjemme – op til 50% af forældre er villige til at betale mere for bæredygtigt tøj til deres børn. En udvikling, der ikke kommer bag på Peter Svensson, salgsdirektør i det succesfulde danske børnetøjsbrand, Vigga.

”Købegraden på børnemarkedet er ekstrem, og det er dyrere hvis man vil have det rigtige – men det er jo ikke anderledes end hvis du køber high-end mærkevarer til dine børn – så skal du også betale mere for, hvad de brands repræsenterer. Men villigheden til at bruge penge på godt, sundt tøj til sine børn, tror jeg, er stigende – en tendens, der jo for længst har slået sig fast, når det kommer til skønhedsprodukter, legetøj og mad, hvor det er naturligt for forældre at vælge kemikalier fra.”

Bahara Haghshenas, manager i Deloittes bæredygtighedsafdeling, pointerede i forbindelse med undersøgelsen blandt andet, at det tidligere har været svært for nye børnetøjsmærker at finde fodfæste i markedet. Johanna Topooco har netop lanceret det bæredygtige brand WAWA sammen med partnerne Jacon Kampp Berliner og Sofie Ladegaard. For dem har bæredygtighed altid været udgangspunktet, og Johanna Topooco har ikke oplevet, at WAWA har mødt modstand i forhold til at komme i gang, ud over de udfordringer, som kan forventes af bæredygtig tøjproduktion.

LÆS OGSÅ: “Forældre foretrækker økologisk børnetøj”

”Man kan selvfølgelig sige, at vi er begrænset til at vælge de certificerede fabrikker, og at udvalget af producenter derfor er mindre. Omvendt er der tale om kvalitetsfabrikker, der leverer produkter af en meget høj kvalitet, som vi ikke i lige så høj grad behøver kontrollere. Vores produkter ligger derfor også i et højere prisniveau end mange ikke-bæredygtige mærker, hvilket gør, at vi såvel som andre kvalitetsmærker begrænser vores målgruppe. Det gør, at vi på lige fod med andre kvalitetsprodukter har nogle høje omkostninger, fordi minimumsproduktioner ikke bliver mindre af, at udgifterne er større.”

Bæredygtighed eller ingenting
Det har dog ikke afholdt WAWA fra udelukkende at forfølge det bæredygtige spor – tværtimod ser Johanna Topooco det som en fordel, for som hun påpeger, så er det nemmere for forbrugeren at genkende den bæredygtige profil, når den er gennemgående og konsekvent:

”Enten producerer vi bæredygtigt, eller også producerer vi slet ikke. Rent kreativt har det sat nogle rammer som jeg kunne vælge at finde begrænsende, men som jeg i stedet betragter som nemme spilleregler, vi må overholde. Ok, jeg får aldrig en lys denim-skjorte, for det kan endnu ikke lade sig gøre. Så må jeg finde på noget andet. Det har også sin charme”, siger hun og fortsætter:

”Man kan sige det sådan, at jo mere interessen for bæredygtigt tøj stiger, desto bedre bliver det bæredygtige argument for os. Men på nuværende tidspunkt er interessen for bæredygtigt børnetøj ikke høj nok til, at det i sig selv er et salgsargument. Derfor handler vores bedste salgsargumenter indtil videre om godt design og høj kvalitet.”

Den fælles forståelse
En anden udfordring, som flere i branchen har påtalt og som ikke kun gør sig gældende på børnetøjsmarkedet, er kommunikationen virksomhed og forbruger imellem. Hvordan formidles det bæredygtige budskab optimalt? Indtil videre har bæredygtighed været genereret mere af værdier end certificeringer, fordi værdiladet budskaber er lettere at afkode.

”Branchen er stadig umoden når det kommer til at tale om bæredygtighed – vi kan henvise til vores certificeringer, men vi har endnu ikke et færdigudviklet et sprog som alle kan forstå,” siger Peter Svensson. En pointe som direktør for WEAR Nikolai Klausen og udviklingsdirektør hos DAFI Jonas Eder-Hansen også påpegede i går, i meningsindlægget ”Dansk mode kan tage førertrøjen”, hvor de pointerer, at et internationalt mærkningssystem vil være med til at gøre bæredygtigt tøj transparent verden over. Dog skal man ikke lade sig afskrække af, at der endnu kan synes at være lang vej til et fælles fodslag på bæredygtighedsfronten, mener Peter Svensson.

”Hvis man gør noget i dag, der er bedre end det man gjorde i går, så skal man da fortælle det. Alting har sin berettigelse, og når man åbenlyst og tydeligt kommunikerer, at man vil bæredygtighed, så tror jeg også, at forbrugeren er mere tilbøjelig til at ville det. Den er lige til højrebenet,” slutter han.