Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

Rosemunde: Man skal lave benarbejdet

USA: Her fortæller kreativ og kommerciel direktør for Rosemunde, Torben Olsen, hvorfor deres danske blondetoppe hitter på den amerikanske vestkyst.
USA: Her fortæller kreativ og kommerciel direktør for Rosemunde, Torben Olsen, hvorfor deres danske blondetoppe hitter på den amerikanske vestkyst.

Rosemunde har fået en god start i USA. En af årsagerne skyldes ifølge dem selv, at de allerede i foråret 2013 lagde sig fast på at bruge en lokal distributør, frem for en agent. Det var vigtigt for den nordsjællandske virksomhed at finde samarbejdspartnere, som i forvejen havde kendskab til det amerikanske marked, og hvor respekten var gensidig. Men det tog lang tid at finde den helt rigtige distributør. Der blev lavet et stort forarbejde med mange indledende samtaler, møder og rejser forbundet med opstartsfasen, forklarer Rosemundes kreative og kommercielle direktør, Torben Olsen.

Distributør vs. agent

”Vi ville ikke kunne efterkomme markedets efterspørgsel, hvis vi arbejdede med en agent. Vores distributør har fem sælgere på landevejene og har sit eget lager med vores produkter. Det vil sige, at når hans sælgere laver et salg, får de betaling med det samme, og kan hurtigt sende vores varer af sted til kunden. Med en agent ville vi skulle sende af sted fra Danmark, plus der er risiko for, at vi ville have mange tusind kroner ude at svæve, fordi betalingen ikke ville komme med det samme,” siger han. Lige nu nærmer Rosemunde sig at være repræsentere i 250 butikker, og et stort ønske for 2016 er, at komme ind hos de nationale varehuse.

”Med en økonomi der fortsat styrkes, er USA lige nu et attraktivt marked. Vi er på nuværende tidspunkt stadig i etableringsfasen, med masser af uudnyttet potentiale. Vigtigst af alt er, at salget går den rigtige vej,” slår Torben Olsen fast.

LÆS OGSÅ: “Rosemunde viser heftig fremgang”

California Dreaming

Det er især den amerikanske Vestkyst der har taget godt imod Rosemunde.

”Amerikanerne er meget til skandinavisk design og har stor fokus på det. Men design er ingenting uden et godt gennemsalg. Det er derfor vigtig, at dine produkter kan leve op til det, ellers fravælger de dem lige så hurtigt, som de har valgt dem til,” pointerer Torben Olsen.

Skal han give et råd videre til andre, der går med tanker om at ekspandere til det amerikanske marked, er det først og fremmest at være velforberedt.

”Logistikken skal være på plads for bl.a. at kunne håndtere forsendelser og lager. Dernæst kan man begynde at så nogle frø.” Men man skal væbne sig med tålmodighed, for det tager lang tid at skabe vækst, siger Torben Olsen.

”Selvom man godt ved, at USA er stor, så går først rigtig op for en, når man er derovre, hvor mange sælgere man egentligt har brug for på landevejen, for at kunne dække det amerikanske marked,” slutter han.

LÆS OGSÅ:”Rosemunde udvider med skokollektion”