Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen øger fokus på herremode

Når Copenhagen Fashion Week løber af stablen om bare tre uger, sættes der ekstra spot på herremærkerne.
Når Copenhagen Fashion Week løber af stablen om bare tre uger, sættes der ekstra spot på herremærkerne.

Dansk herremode brager derudaf. Med stigende eksport og international anerkendelse er de danske herretøjsmærker efterhånden placeret fornuftigt på det globale modeverdenskort. Copenhagen Fashion Week ønsker at understøtte den positive udvikling, og derfor – fortæller modeugens adm. direktør Eva Kruse – sættes der, fra denne modeuge og de kommende sæsoner frem, ekstra fokus på herremode.

”Noget af det mest interessante mode, der kommer ud af Danmark i de her år, kommer fra vores herretøjsdesignere, og derfor synes vi, tiden er inde til at give dem endnu mere opmærksomhed under modeugen. Vi har gennem de senere år oplevet, at de danske herretøjsdesignere vækker utrolig stor opmærksomhed i udlandet. Og det er ikke kun på PR-siden, at herremoden markerer sig, men både salgs- og indtjeningstallene viser, at dansk herremode vækster gevaldigt – også mere end damemoden,” fortæller Eva Kruse til Fashion Forum.

Som altid vil der blive fløjet international presse ind for at dække modeuge. For at understøtte tiltaget, er der i år lagt vægt på også at få redaktører fra herremoden til København. De kommer blandt andet til at opleve, når Tonsure skyder modeugen i gang med det officielle åbningsshow onsdag den 3. februar kl. 14.00.

Foruden Tonsure er der flere herremærker repræsenteret på den københavnske catwalk, herunder Han Kjøbenhavn, Barbara Í Gongini og Asger Juel Larsen, designtalenterne Ellen Pedersen, Henrik Silvius og Krüger samt norske Peter Schamaun.