Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ekspert: Brands bør modangribe misbrug af brandet på Facebook

Flere store modehuse oplever, at der oprettes falske Facebook-profiler i deres navn. Ifølge en ekspert skal virksomhederne kontraangribe siderne.
Flere store modehuse oplever, at der oprettes falske Facebook-profiler i deres navn. Ifølge en ekspert skal virksomhederne kontraangribe siderne.

Det sker løbende, at der oprettes falske Facebook-sider, hvor der annonceres konkurrencer, som ikke eksisterer. Det er både gået ud over H&M og Zara, hvor førstnævnte reagerede på deres officielle Facebook-side ved at tage afstand til siden, som alligevel fik over 7.000 likes, og et opslag blev delt knap 20.000 gange, før siden blev lukket ned igen.

Ifølge en ekspert kan man gå tre veje, når der sker misbrug af brandet på Facebook.

”Man kan ignorere det, nævne det findes, eller man kan linke direkte til siden og opfordre ens egne følgere til flagge det. Det er en kontraoffensiv metode, hvor man hiver svindlerne direkte frem i spotlyset, og så går det hurtigere med at få den lukket ned,” Thomas Bigum, Facebook-ekspert og indehaver af Bigum&Co ApS, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Instagram vil ændre annonce-gamet”

Han forklarer, at internettrafik er penge værd, så hvis man kan samle en masse likes gennem falske sider ved at love en gaver, vil der altid være nogen, som vil forsøge at tjene penge på det. Derfor skal man som bruger altid være skeptisk, inden man deler og liker noget på Facebook.

Generelt mener Thomas Bigum, at det er en god idé at tjekke sider, inden man liker eller deler indhold. Hvis den er oprettet for nyligt, eller der er tydelige stavefejl, har den nok ikke noget med det officielle mærke at gøre.

LÆS OGSÅ: ”Facebook tager hul på direkte salg til brugerne”

”I tilfældet med H&M Danmark var retorikken troværdig, så derfor virkede den bedre end andre falske Facebook-sider. Men nogle folk vil altid hoppe på det, og man kan ikke forvente, at alle i Danmark kan Konkurrencereglerne,” fortæller Thomas Bigum.

Han forklarer, at det ikke er lovligt at indsætte som krav i en konkurrence, at en side skal likes eller deles. Men det sker hele alligevel hele tiden, og virksomheder skal ifølge Thomas Bigum forberede sig på, at de løbende vil blive blandet ind i fupmageres forsøg på at tjene penge.

Derfor skal man følge Facebooks dynamik og få så mange som muligt til at advare imod falske sider som spam, for så bliver siderne hurtigere fjernet.