Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Samhandelsaftale vil gøre eksport til USA nemmere

De 10 USA bud – 7: Har du overvejet at gå ind på det amerikanske marked? Så følg med de næste uger, hvor Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York giver sit bud på, hvad der skal til.
De 10 USA bud – 7: Har du overvejet at gå ind på det amerikanske marked? Så følg med de næste uger, hvor Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York giver sit bud på, hvad der skal til.

De seneste uger har Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York skrevet om nogle af de forhold, danske modevirksomheder skal være opmærksomme på, når de forsøger at komme ind på det amerikanske marked.

I denne uge fortæller hun – i bud nummer syv ud af i alt 10 – om hvad der sker omkring handelsaftalerne i forbindelse med skatter og afgifter, når man eksporterer til USA:

Med TTIP er handelsbarrierer til USA snart fortid

Benjamin Franklin sagde engang: ”In this world nothing can be said to be certain, except death and taxes”. Men tiderne skifter som bekendt, og nu skal det være slut med handelsbarrierer i USA.

Som det allerede er kendt i nyhederne, forhandler EU og USA i øjeblikket om en såkaldt dyb samhandelsaftale kaldet Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Aftalen vil på mange områder være skelsættende og danne grundlag for verdens største frihandelsområde. Aftalen vil ikke kun få afgørende betydning for handel og investeringer på tværs af EU og USA, den vil også have stor indflydelse på international lovgivning i fremtiden.

Reducerer told og afgifter

Aftalens overordnede formål er at fjerne handels- og investeringsbarriere og herved lette tilgangen for europæiske virksomheder til det amerikanske marked. Det skal være lettere at eksportere, importere og investere på tværs af Atlanterhavet. Blandt andet ønskes en reduktion af told og afgifter samt øget gennemsigtighed og adgang til offentlige indkøb i USA. Parterne arbejder også henimod en harmonisering af reguleringer og standarder.

Som følge af aftalen vil danske virksomheder fremover have lettere ved at eksportere til USA, da omkostninger og andre anvendte ressourcer hertil vil blive mindre. Mange danske virksomheder er små og mellemstore virksomheder, og for disse kan det være en uoverskuelig opgave at få et overblik over amerikanske regler.

For eksempel har EU og USA i dag forskellige regler vedrørende mærkning og oprindelsesland. Sidstnævnte kan for mange være en gåde. Et eksempel kan være, at en dansk tøjvirksomhed får uld fra et får klippet i Australien. Herefter forarbejdes ulden i Indien, hvorefter tråden strikkes sammen i Pakistan. Endeligt sys den sammen til en trøje eller cardigan i Europa. Hvor er trøjen fra?

Mindre tid på papirarbejde

Det skal heldigvis snart have sin ende. Hensigten er, at der for fremtiden vil være færre afgifter og lignende og at danske virksomheder vil skulle bruge mindre tid på papirarbejde og færre ressourcer på at administrere og forstå amerikansk lovgivning. Udenrigsministeriet forventer, at TTIP vil resultere i en BNP-fremgang i Danmark på 9,3 milliarder kroner og en eksportvækst på 14 procent.

Det vil dog ikke være alle danske virksomheder, der vil kunne opnå fordele via TTIP. For at være omfattet af aftalen, skal produktets oprindelsesland være indenfor EU. Eftersom en stor del af dansk mode produceres i Asien, vil disse virksomheder ikke have fordel af forhandlingerne.

Processen kan trække ud

Incitamentet og viljen til at indgå en TTIP-aftale er til stede, men desværre er der også visse udfordringer. Først og fremmest kan processen trække ud, da USA og EU som udgangspunkt har vidt forskellige tilgange til reguleringer. Derudover skal der også opnås enighed indenfor EU’s egne grænser. Blandt andet vil Danmark og Italien formentlig have forskellige afsæt forud for forhandlingerne.

Ulla Tørnæs forventer, at TTIP kan være realitet om et til to år. Med Benjamin Franklins ord ”well done is better than well said”, håbes det, at aftalen vil betyde, at endnu flere danske virksomheder vil opleve succes i USA.

LÆS OGSÅ: “1. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “.2 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “3. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “4. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “5. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “6. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”