Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Mode udgør igen en stor del af julens e-handel

Igen i år vil endnu flere danskere foretage julegaveindkøb på nettet på grund af den tidsbesparende faktor. Især kvinder trækker læsset for modebranchens julesalg på nettet.
Igen i år vil endnu flere danskere foretage julegaveindkøb på nettet på grund af den tidsbesparende faktor. Især kvinder trækker læsset for modebranchens julesalg på nettet.

Halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet i år, hvoraf 40 procent af dem havde tænkt sig at handle tøj, sko og smykker. Det viser en undersøgelse foretaget af Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

”Det bliver endnu en glædelig jul på nettet med godt gang i e-handlen. Bekvemmelighed spiller kraftigt ind, når kunderne fremhæver, at de køber gaver online, fordi de sparer tid og penge, ligesom det er nemmere at finde de helt rigtige gaver på nettet. Endelig svarer 45 procent, at de køber på nettet for at undgå juletrængslen,” siger Niels Ralund, administrerende direktør i FDIH.

Nej-sigerne fremhæver, at de ikke køber julegaver på nettet, fordi det er ”for besværligt at bytte for gavemodtageren” og ”foretrækker fysiske butikker på grund af julestemningen”.

LÆS OGSÅ: “Få styr på fortrydelsesretten inden julesalget”

Det er især kvinderne, som ønsker sig modeprodukter. Ifølge en undersøgelse af Pricerunner ligger gavekort til shopping, tøj, parfume og makeup, smykker og sko højt på ønskelisten, mens mændene ønsker sig hårde pakker som computere, tablets og kameraer.

FDIH’s e-handelsanalyse viser, at nethandlen for hele året stiger med over 20 procent i forhold til 2014, så danskerne vil købe for op mod 90 milliarder kroner på nettet i år.