Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Få styr på fortrydelsesretten inden julesalget

Julehandlen banker på døren, og i den forbindelse råder Foreningen for dansk Internethandel netbutikker til at have styr på kunders fortrydelsesret.
Julehandlen banker på døren, og i den forbindelse råder Foreningen for dansk Internethandel netbutikker til at have styr på kunders fortrydelsesret.

I 2014 købte danskerne julegaver på nettet som aldrig før, og Foreningen for dansk Internethandel (FDIH) forventer, at tendensen vil fortsætte i år, fordi e-handel generelt stiger i Danmark. Det er dog vigtigt, at netbutikker har styr på sine handelsbetingelser.

”Ikke alle netbutikker har opdateret de nye betingelser i forhold til forbrugeraftaleloven, som trådte i kraft den 14. juni 2014. Den indeholder nogle meget specifikke regler om, hvad man skal oplyse kunden om i forhold til deres fortrydelsesret, og hvis det ikke gøres formelt rigtigt, har kunden en fortrydelsesret på over et år,” siger Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Danskerne vil selv hente deres onlinekøb”

Han forklarer, at FDIH holder nogle kurser i november, hvor de fortæller om, hvad de klassiske fejl er i forhold til eksempelvis returret, hvor juraen er ret speciel.

Overordnet vurderer Henrik Theil, at den samlede nethandel i juleperioden vil ligge på cirka to milliarder kroner, hvilket er en fjerdedel af den samlede detailhandel på otte milliarder kroner hen over julen. Derfor er der mange penge at tjene for netbutikker, som først og fremmest skal være klar til at servicere kunderne.

”Netbutikker skal finde ud af, hvilke varer de vil satse på og dernæst have styr på, at kunderne ikke afgiver ordrer på varer, som man ikke har på lager. For hvis varerne ikke kommer til kunderne, vil de udtrykke deres harme på Trustpilot, hvilket kan gøre stor økonomisk skade,” fortæller Henrik Theil.

LÆS OGSÅ: ”Forbrugere kigger mere på anmeldelser end reklamer”

FDIH forventer, at den samlede handel på nettet runder 90 milliarder kroner i 2015. Det er især børnefamilier, som køber stort ind, fordi det er tidsbesparende i en travl hverdag. Samtidigt er denne købegruppe vokset op med nettet, så tendensen ventes ifølge FDIH at fortsætte ind i 2016.