Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Navne

Repositioneret Eva & Claudi får nye ejere

Det 25 år gamle firma har fået nye ejere. Det sker efter det designmæssige dna er sikret og eksporten er stigende.
Det 25 år gamle firma har fået nye ejere. Det sker efter det designmæssige dna er sikret og eksporten er stigende.

Det er sin sag at slippe tøjerne til sit livsværk. Derfor har det været en flere år lang proces at finde den rette, nye ejer til firmaet Eva&Claudi.

Det er da heller ikke hvem som helst, som overtager det 25 år gamle firma fra stifterne Eva Ingemar og Pia Claudi.

De nye ejere af Eva&Claudi er Hans-Kurt Bejer og hans hustru Lise-Lotte Guldbæk. Hans-Kurt Bejer har været direktør i virksomheden i fem år og har 25 års erfaring i modebranchen. Han og Lise-Lotte Guldbæk tøvede ikke et øjeblik, da de fik muligheden for at løfte Eva&Claudi ind i fremtiden.

“Vi har de forløbne år opdateret hele brandet. Vi har udviklet nye logoer og henvender os til butikkerne på en helt anden måde, end vi gjorde tidligere. Vi kom fra en anden type butikker, lidt mere kunsthåndværkerbutikker, hvor vi i dag ligger i lidt mere high end butikker. Vi har også åbnet egen butik i Aarhus for halvanden år siden for at vise, hvordan vi ser os selv,” siger Hans-Kurt Bejer til Fashion Forum.

Eksporten trækker Eva&Claudis vækst

Hele 80 procent af Eva&Claudis omsætning stammer fra kunder udenfor Danmarks grænser. Heraf tegner USA og Canada sig for cirka 20 procent.

“Det er eksport, der trækker vores vækst lige nu. Vi er for cirka tre år siden begyndt via vores agent at henvende os til high end butikker – ikke department stores – hvilket har fungeret rigtig fint. Også Sverige går rigtig godt for os,” tilføjer Hans-Kurt Bejer.

De butikker, Eva&Claudi i dag ligger i, er – alene i USA – blandt andet Ekavi i New York, tre Frances Kahn butikker i Virginia, Hello Boutique i New Haven, Lisa Moran i Woodmere Ohio, Sonia Says i Athens Georgia og Wildflowers i Naples Forida.

“Det går også rigtig godt i lande som Schweiz og Holland. Altså lande, hvor der er god købekraft og hvor man er villig til at give lidt ekstra for god kvalitet. Da vi ligger i high end butikker, giver det lidt sig selv – i lande med en mindre god økonomi har de simpelthen ikke lige så mange af de butikker, der er relevante for os,” uddyber Hans-Kurt Bejer.

Har sikret det designmæssige dna

At forretningen nu overdrages til en ny generation, sker efter at designets videreførelse er blevet sikret via designeren Morten Underberg, der tiltrådte i Eva& Claudi for halvandet år siden og nu får titlen af kreativ direktør.

“Han er kommet med en masse nye ideer, som er blevet smeltet fint sammen med Eva & Claudi-dna’et. Så designet er i sikre hænder, hvilket har været forudsætningen for at overgive til en ny generation. Det har været en vigtig del af processen at finde en ny designer, der kunne løfte den del af opgaven,” siger Hans-Kurt Bejer.

Eva&Claudi vil stadig fremadrettet lægge vægt på de værdier, som Eva Ingemar og Pia Claudi har givet virksomheden gennem 25 år.