Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Aiayu får Børsens Gazelle for anden gang

Livstilsbrandet fortsætter med en eksplosiv vækst og er Gazelle 2015, hvilket direktøren forklarer med en stor stigning i antallet af nye markeder og onlinesalg.
Livstilsbrandet fortsætter med en eksplosiv vækst og er Gazelle 2015, hvilket direktøren forklarer med en stor stigning i antallet af nye markeder og onlinesalg.

For andet år i træk er modevirksomheden en del af Børsens Gazelle-liste, som indeholder virksomheder, der kan fremvise kraftig vækst i de sidste fire år.

”For os betyder det rigtig meget, fordi vi har et stort ønske om at bevise, at fantastisk design og ekslusive kvaliteter kan gå hånd i hånd med bæredygtighed og samtidigt være profitabelt. Mange går efter at være bæredygtige, men det skal jo hænge sammen med økonomien,” siger Maria Glæsel, Aiayus administrerende direktør, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Aiayu vil være mere end et bæredygtigt brand”

Konkret har virksomheden oplevet en vækst på 30 procent det seneste år, og på bruttoresultatet er der en vækst på 150 procent over de seneste fire år. Bruttofortjenesten landede på 3,88 millioner i 2014.

Mærket sælges i 18 lande med Danmark, Norge og Benelux-landene som de største markeder, og desuden sker en stor del af salget fra virksomhedens egen webshop.

”Vi har haft vækst i vores produktkategorier, men også i vores salgskanaler. Online er et særligt godt univers til at vise os selv frem visuelt, fordi vi her kan fortælle helheden i vores egen historie, hvilket butikkerne ikke altid kan. Dog ser vi en tendens til, at toneangivende livstilsbutikker som Merci i Paris køber ind i AIAYU og formår at vise universet,” forklarer Maria Glæsel.

LÆS OGSÅ: “9PR tildeles Gazelle 2015”

Aiayu blev grundlagt i 2005, og i dag er der ni fuldtidsansatte på hovedkontoret i København. Direktøren har et nøje fokus på strategien, som handler om at ekspandere internationalt.

”Samtidigt holder vi omkostningsniveauet nede i en sådan grad, så det ikke går ud over rentabiliteten. Vi har en fornuftig tilgang til vores valg, så det handler om at styre forretningen, så man kan dreje af, inden det går galt,” siger Maria Glæsel.

For at blive kåret til Gazelle-virksomhed skal virksomheden i løbet af de seneste fire regnskabsår have haft kontinuerlig vækst i omsætning eller bruttoresultat, og samlet set mere end fordoblet omsætningen eller bruttoresultatet i perioden.