Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Soulland vil have en webshop med dybde

Danske Soulland skaber ligesom flere store internationale webshops eget journalistisk indhold. Det skal give kunden en unik oplevelse og på sigt skabe mersalg.
Danske Soulland skaber ligesom flere store internationale webshops eget journalistisk indhold. Det skal give kunden en unik oplevelse og på sigt skabe mersalg.

På hjemmesiden for det danske tøjmærke Soulland finder man sektionen Curated, hvor der er interviews med interessante personer fra ind- og udland. De tæller blandt andre musiker Mike Skinner, stifter af Colette Sarah Andelman og senest Josh Peskowitz, der er modedirektør for herrer for Bloomingdale’s.

”I dansk øjemed er det et lidt nyt format, hvor det handler om at skabe noget indhold til vores forbrugere, som ikke bare handler om salg,” siger Silas Adler, medstifter af Soulland, til Fashion Forum.

Et kurateret udvalg sætter Soulland i en kontekst

Soulland er ikke de eneste, der ser værdi i at skabe skræddersyet indhold til en webshop. Store udenlandske mærker som amerikanske Opening Ceremony, franske Kitsuné og svenske Cos skaber  gennem magasiner og blogs et univers, der ikke er direkte relateret til salg.

LÆS OGSÅ: “Cos vil øge markedsandel gennem Mr Porter-samarbejde”

Det handler om at skabe en webshop med en publicistisk virksomhed, fordi det i sidste instans kan generere et mersalg, som USA-redaktøren for Mr. Porter Dan Rookwood har forklaret til Highsnobiety.

“Hele idéen er at kombinere indhold og handel og at gøre det på en måde, hvor det ene understøtter det andet. Vi ved fra vores analyser, at det virker, fordi læserne af vores indhold bruger flere penge end dem, som ikke læser indholdet,” siger Dan Rookwood, der understøttes af ejeren for den canadiske forhandler Haven.

“Vores kernekunder tiltrækkes af os, fordi vi taler til dem i stedet for masserne,” siger Arthur Chmielewski fra Haven.

Interviewpersoner afspejler Soullands univers

Hos Soulland har de interviewede personer alle kreative baggrunde inden for musik, kunst, mode, skateboarding og litteratur. De er nøje udvalgt, så de afspejler det univers, Soulland ønsker at skabe.

“Det er en måde for os at fortælle, hvem vi synes er relevante. Hvem vi allerede har en relation til eller gerne ville have det. Og så sætter det også os selv i en kontekst med disse mennesker, at kunne være en kanal for dem,” fortæller Silas Adler.

LÆS OGSÅ: “Dansk modefilm vinder pris ved Berlin Fashion Film Festival”

Samtidigt har det ligget ham på sinde at skabe en platform, der bryder med tidsbilledet af, at man oplever medier og interviews statisk. Soulland skal gerne skrive nogle dybe og mere personlige interviews, hvor der indgår spørgsmål, som han gerne selv vil læse svarene på.

Det russiske mærke Fott har også lanceret en mere dybdeborende platform, men den er på print og hedder Fottpaper.

“Fottpaper er essensen af vores holds nuværende humør og interesser. Efterhånden som vores projekt og team udvikler sig, ønsker vi, at vores kunder skal mærke denne følelse,” siger direktør Kirill Astrakhantsev fra Fott til Highsnobiety.

Unikt indhold tiltrækker købestærke kunder

Rent økonomisk kan det tyde på, at det virker at lave unikt indhold, som kan tiltrække kunder og siden få dem til at vende tilbage. Mr. Porters chefredaktør Jeremy Langmead tror på, at det er fremtiden for i hvert fald den mere luksuriøse modesektor.

Flere og flere detailselskaber vil lancere magasiner print eller digitalt eller begge,” siger Jeremy Langmead.

LÆS OGSÅ: “Asos lancerer podcast”

Til spørgsmålet om Soulland Curated er en investering, der kan ses på bundlinjen, er Silas Adler mere tilbageholdende:

”Det er svært, når vi har et firma, som skal alt muligt andet. Vi synes bare, det er vigtigt, at man som brand giver sine kunder noget udvidet indhold. Vi skal give noget, som ikke bare handler om salg, men derimod et univers,” siger Silas Adler.

Soulland Curated blev lanceret i november 2013 i forbindelse med Soullands nye hjemmeside og er indtil videre oppe på 30 interviews.