Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Modebranchen støtter syriske flygtninge

Flere danske brands og butikker har allerede støttet de syriske flygtninge, som der afholdes nationalt indsamlingsshow for på DR1 og TV2 på søndag.
Flere danske brands og butikker har allerede støttet de syriske flygtninge, som der afholdes nationalt indsamlingsshow for på DR1 og TV2 på søndag.

Der er indsamlingsshow til de syriske flygtninge på DR og TV2 på søndag, hvor alle danskere kan give et bidrag til mennesker, der flygter fra den humanitære katastrofe i det borgerkrigsramte land.

Flere danske modebrands har også igangsat initiativer, som har til hensigt at hjælpe mennesker fra Syrien. Group88, der repræsenterer Balenciaga, Bottega Veneta, Burberry, Gucci, Loewe, McQ, Mulberry, Proenza Schouler og Saint Laurent, donerer hele sin lørdagsomsætning til flygtningehjælp.

LÆS OGSÅ: “Henrik Vibskov designer t-shirt til flygtningehjælp”

Flygtningestrømmen til Europa er eksploderet i den seneste tid, og i Danmark kan det mærkes ved grænseovergangene i Sønderjylland og Rødby, hvor flygtninge sidstnævnte sted kommer over med færger. Her har designeren Henrik Vibskov været nede for at aflevere tøj til flygtninge, og i forbindelse med begivenheden Folkevandring for en ordentlig behandling af flygtninge den 6. oktober designer han en t-shirt, hvor overskuddet skal gå ubeskåret til flygtningeindsatsen.

Makeup-artisten Søren Hedegaard har også engageret sig i Facebook organisationen Venligboerne, der står bag folkevandringen i oktober. Det samme har Louise Warberg Hækkerup, der er medejer af Danefæ. Hun har personligt afleveret en bunke muleposer, som flygtninge kan bruge til at opbevare mad i på deres færd gennem Europa.

LÆS OGSÅ: “Costume og Venner samler ind til syriske flygtninge”

Senest har modemagasinet Costume involveret sig ved at starte en tøjauktion, hvor alle indtægter fra auktionen går ubeskåret til Dansk Flygtningehjælp. Desuden har magasinet startet en egenindsamling, som man kan bidrage til her.