Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Navne

Makeup-artist engagerer sig i flygtningedebatten

Hår- og makeup-artisten Søren Hedegaard går aktivt ind i flygtningedebatten, hvor han savner mere mobilisering fra den danske befolkning.
Hår- og makeup-artisten Søren Hedegaard går aktivt ind i flygtningedebatten, hvor han savner mere mobilisering fra den danske befolkning.

Flygtninge strømmer ind over grænserne til Europa, hvor især Tyskland og Sverige er målet for syrere og irakere, der flygter fra borgerkrig i deres hjemlande.

Den danske frisør og makeup-artist Søren Hedegaard, der blandt andet er personlig stylist for Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary, har selv engageret sig ved at tage kontakt til flygtninge, fordi han gerne vil hjælpe med at knytte bånd mellem danskerne og flygtninge.

”Jeg hørte om Facebook-gruppen Venligboerne, der beskæftiger sig med flygtningehjælp, via nogle venner i Nordjylland tilbage i januar. Derefter valgte jeg at have et lille makeup-hjørne ved et arrangement i Tværsted, Hjørring, hvor flygtninge og danskere kunne få indblik i hinandens kulturer,” siger Søren Hedegaard til Fashion Forum.

Det handler om medmenneskelighed

Ifølge FN’s Højkommissariat for Flygtninge (UNHCR) har over 300.000 migranter og flygtninge i år krydset Middelhavet for at komme til Europa, mens tallet for hele 2014 lå på cirka 75.000.

Søren Hedegaard mener, at den danske modebranche ligesom resten af samfundet har et ansvar i en akutsituation, der kræver hjælp fra alle sider. For selvom situationen hives op på politisk niveau, handler den grundlæggende om medmenneskelighed.

”Mange af flygtningene er jo højtuddannede, og flere af dem er blevet nære venner. Jeg kender blandt andet en grafisk designer, der beskæftigede sig med mode i Syrien. Nu sidder han i en lejlighed på seks kvadratmeter i Assens. Der sidder mange med kompetencer, som vi kan benytte os af, hvis vi mobiliserede de kræfter,” siger Søren Hedegaard.

LÆS OGSÅ: ”Zalando aflyser den næste Bread & Butter”

I Tyskland har Zalando aflyst den næste Bread & Butter, fordi messeområdet ved den nedlagte lufthavn Tempelhof sandsynligvis skal bruges til at huse flygtninge.

Søren Hedegaard hylder initiativet, og han mener generelt, at alle kriser rent historisk påvirker modebranchen på en eller anden facon.

”Moden forsøger at afspejle den tid, som vi lever i. I lang har alting skulle være sort-hvidt, men lige nu er der flere farver, end jeg længe har set. Det så man jo også under Copenhagen Fashion Week. Men lige nu står vi ansigt til ansigt med virkeligheden, for vi har flygtningene lige uden for døren, hvis kultur jeg også håber på et tidspunkt vil afspejle sig i modebilledet,” siger Søren Hedegaard.

Flere organisationer har oplevet andre end Søren Hedegaard give udtryk for, at de gerne vil hjælpe i den nuværende flygtningesituation. Hos blandt andet Dansk Flygtningehjælp kan man læse mere om, hvad man kan gøre.