Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

H&M lancerer ny kollektion af kasseret tøj

Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz lancerer en ny kollektion der udelukkende består af genbrugstøj. Kollektionen er fremstillet af tøj, som er indsamlet gennem mærkets Garment Collecting-initiativ.
Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz lancerer en ny kollektion der udelukkende består af genbrugstøj. Kollektionen er fremstillet af tøj, som er indsamlet gennem mærkets Garment Collecting-initiativ.

Til september lancerer H&M en ny bæredygtig kollektion ved navn Denim Re-bound.

H&M vil at skabe et lukket kredsløb for de fibre, som bliver brugt til at fremstille beklædningsvarer. Den svensk kæde vil være med til at mindske mængden af tekstiler, der ender som affald.

Genbrugte fibre skal øges med 300 procent

”At skabe et lukket kredsløb for tekstiler, hvor brugt tøj kan blive genanvendt til nye tekstiler, vil ikke kun minimere mængden af tekstiler, der ender som affald, det vil også reducere forbruget af nye, naturlige ressourcer markant,” siger Karl-Johan Persson, administrerende direktør i H&M i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: ”Danske mærker vil gerne være bæredygtige”

Hennes og Mauritz har i 2015 et mål om, at antallet af varer lavet af minimum 20 procent genbrugte fibre skal øges med 300 procent sammenlignet med 2014.

Den nye kollektion består af genbrugt bomuld fra de tekstiler, som virksomheden har indsamlet gennem initiativet Garment Collecting.

LÆS OGSÅ: “H&M lancerer modeuge for genbrugstøj”

Garment Collecting er et initiativ, H&M har haft siden 2013. Initiativet består, i at kunder kan indlevere deres gamle tøj af hvilket som helst mærke i alle landets H&M’s butikker.

Hvis kunden har indleveret, hvad der svarer til en fyldt indkøbspose, kvitterer H&M med en rabatkupon på 15 procent. På nuværende tidspunkt er der indsamlet over 14.000 ton tøj på verdensplan.