Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi, Udland

Modebranchen går glip af plus size-milliarder

Der er en stigende efterspørgsel på tøj inden for plus size-størrelser, men forhandlerne ignorer i stor stil markedet. En forsker peger på, at designerne frygter fiasko.
Der er en stigende efterspørgsel på tøj inden for plus size-størrelser, men forhandlerne ignorer i stor stil markedet. En forsker peger på, at designerne frygter fiasko.

Der er penge at tjene inden for plus size-segmentet, hvor markedet årligt indtjener ni milliarder dollars på det amerikanske marked. Det bliver dog i høj grad ignoreret af forhandlerne, skriver Business Insider.

LÆS OGSÅ: “Plus-size model: ”Verden er klar til kurvede kvinder i bikinier””

En stor grund til den udbredte mangel på plus size-tøj, der går fra størrelse 44 og opefter, skyldes frygten for fiasko ved at skabe flatterende designs for forskellige kropsstørrelser. Det mener en professor i sociologi på Temple University i USA.

Stort potentiale på markedet

”En af grundene til dette er, at mange af designerne ikke lærer at lave tøj til plus size-kroppe, når de går på designskolen. Det er fascinerende, at de ikke bliver lært det og bliver skubbet, for der er sådan et stort potentiale,” siger Amanda Czerniawski.

Det er en rapport fra det amerikanske firma IBIS World, der laver markedsanalyser, som har regnet sig frem til, hvad markedet inden for plus size indtjener i USA.

LÆS OGSÅ: ”Benedikte Utzon lancerer mærke til kurvede kvinder”

Samtidig har den amerikanske tøjforhandler ModCloth, der selv forhandler tøj til plus size-kvinder, lavet en analyse, som opremser gængse klager fra købere af plus size.

Over 65 procent af de adspurgte kvinder mente, at forhandlerbranchen ignorerer behovene for plus size-kvinder, mens kun 28 procent af de adspurgte mente, at modefællesskabet inkluderer plus size-kvinder.

Det på trods af at 81 procent af kvinderne gerne vil bruge penge, hvis der var flere muligheder i deres størrelser.

LÆS OGSÅ: “Allsize udvider med et nyt herrebrand i standardstørrelse”

Kilde: Business Insider og IBIS World