Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Kunderne: Webshops er bedre end producenterne

De fleste forbrugere foretrækker at handle i almindelige netbutikker frem for på producenternes hjemmesider, fordi netbutikkerne kan give lavere pris og bedre service, viser FDIH e-handelsanalyse.
De fleste forbrugere foretrækker at handle i almindelige netbutikker frem for på producenternes hjemmesider, fordi netbutikkerne kan give lavere pris og bedre service, viser FDIH e-handelsanalyse.

Der er den! På producentens hjemmeside finder forbrugeren endelig netop den bluse, han eller hun har kigget efter. Men så er der lige det med størrelsen: Er det en small eller medium, kunden skal gå efter?

En mail, som kunden hurtigt lige skyder afsted til producenten infomail, bliver ikke besvaret før efter et par dage. Og i mellemtiden finder kunden blusen i en webshop, hvor den i øvrigt også er billigere.

Eksemplet her er tænkt, men det er på ingen måde urealistisk. En undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at de fleste forbrugere foretrækker at shoppe på almindelige webshops end på producenternes egen hjemmeside. Især fremhæver kunderne webbutikkernes højere informationsniveau, lavere priser og bedre service.

”Vi kan se en brancheglidning, hvor rigtig mange producenter også har deres egne netbutikker. Men vi kan også se, at kunderne faktisk stadig er glade for detailledet, også internetdetailledet,” siger kommunikationschef i FDIH Henrik Theil til Fashion Forum.

Detail er skarpere på næsten alle parametre

Forklaringen er ifølge FDIH formentlig den enkle, at øvelse gør mester. Webbutikkernes spidskompetence er B2C, hvor producenternes er produktion og B2B-salg.

”Det er som om, at netbutikkernes stadig kender kundernes behov bedst. Og så kan de noget med prisen, fordi de køber stort ind. Det er godt nyt for detailledet, fordi de altså stadig kan noget særligt i forhold til forbrugerne,” siger Henrik Theil.

”Forbrugerne sender et stærkt signal om, at danske netbutikker gør det rigtigt godt, når de slår producenternes egne salgssider ved bedre at ramme forbrugernes behov for information om varerne. Samtidig sikrer konkurrencen i detailhandlen, ikke mindst på nettet, at priser, leveringsomkostninger og service er skarpere og dermed mere konkurrencedygtige end hos producenterne,” konstaterer Annette Falberg, der er administrerende direktør i FDIH.

Det er hele 51 procent af samtlige danske forbrugere, der mener, at almindelige netbutikker giver generelt bedre indsigt i sortiment og produkt end producenternes egne hjemmesider.

Undersøgelsen viser dog også, at de 18-25 årige, der er fremtidens forbrugere, er åbne for, at de kan købe deres varer på mange måder, så der bliver endnu større udfordringer i detailhandlen i fremtiden.

”E-handlen har åbnet for, at den traditionelle arbejdsdeling mellem producent, grossist og detailbutik bliver udvisket, så vi ser en løbende udvikling af nye forretningskoncepter,” siger Annette Falberg, FDIH.

Du kan mod betaling læse hele FDIH’s analyse ved at klikke her.