Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Her er fem faldgrupper, der kan ødelægge samarbejder

Teamwork er næsten umuligt at undgå. Det stiller krav til ledere såvel som medarbejdere, mener ekspert, der har formuleret en række guidelines til, hvad man absolut ikke skal gøre, når man arbejder i grupper.
Teamwork er næsten umuligt at undgå. Det stiller krav til ledere såvel som medarbejdere, mener ekspert, der har formuleret en række guidelines til, hvad man absolut ikke skal gøre, når man arbejder i grupper.

Næsten alle de opgaver, vi udfører på vores arbejdsplads, bliver færdiggjort i teams. Vi planlægger sammen. Vi fordeler roller og ressourcer sammen. Og vi taler, e-mailer og tweeter med hinanden igennem hele processen. Derfor bør vi anerkende, hvor vigtigt det er, at samarbejdet spiller, mener stipendiat ved University of Pennsylvania Annie McKee.

”Til at begynde med, bliver vi nødt til at være mere opmærksomme på, hvor vigtige teams er på en arbejdsplads. I de fleste organisationer, bliver teams undervurderede,” skriver hun på Harvard Business Review.

Udover at være stipendiat, har Annie McKee stiftet Teleos Leadership Institute og udgivet en række bøger om lederskab. På Harvard Business Review formulerer hun fem fejl, folk oftest begår, når de arbejder sammen med deres kolleger:

  • De glemmer deres såkaldte følelsesmæssige intelligens og reagerer på følelser og impulser uden at filtrere, hvad de gør og siger.
  • De holder fast i deres egen idé og går ikke på kompromis. Hvis man virkelig ønsker at ødelægge et samarbejde, er det måden at gøre det på. Vær rigid og besat af dine egne mål i stedet for at tænke på andre.
  • Deres glas er halvtomt i stedet for halvfyldt. Fokuser på alt, der overhovedet kan gå galt, skræm kollegaer og vær kynisk. Sådan skal man nok få dræbt holdånden.
  • De er oprigtigt ligeglade med andre folk. Mangel på empati er ikke med i opskriften på succesfuldt teamwork.
  • De tænker ikke. Mangel på selvindsigt er kilden til al dårlig opførsel.

LÆS OGSÅ: “Stop styringen af dine medarbejdere”

Annie McKee lægger især vægt på begrebet følelsesmæssig intelligens – evnen til at identificere og håndtere følelser. Både egne og andres. Undersøgelser viser, at grupper, hvor kollegaerne besidder en høj følelsesmæssig intelligens, fungerer langt bedre og i øvrigt lettere løser konflikter, hvis de opstår. Begrebet er altså, ifølge skribenten, umuligt at undgå, hvis man ønsker en velfungerende arbejdsplads.

Kilde: Harvard Business Review