Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk Kvindesamfund og Baum und Pferdgarten hylder kvinders stemmeret

De to aktører er gået sammen om at skabe opmærksomhed omkring kvinders rettigheder i forbindelse med 100 årsdagen for kvinders stemmeret. For Dansk Kvindesamfund var det et helt bevidst valg, da de valgte at samarbejde med en modeaktør.
De to aktører er gået sammen om at skabe opmærksomhed omkring kvinders rettigheder i forbindelse med 100 årsdagen for kvinders stemmeret. For Dansk Kvindesamfund var det et helt bevidst valg, da de valgte at samarbejde med en modeaktør.

Den 5. juni er det 100 år siden, at en grundlovsændring gav kvinder lov til at sætte kryds på stemmesedler til landstings- og folketingsvalg. En historisk begivenhed, der bliver markeret over hele Danmark – også i modebranchen. Dansk Kvindesamfund har nemlig slået sig sammen med Baum und Pferdgarten for at stille skarpt på kvinders rettigheder. Tøjmærket, der har to markante, kvindelige designere i spidsen, har skabt en limited edition t-shirt med det ikoniske kvindetegn i leopardprint.

I Dansk Kvindesamfund er det helt bevidst, at man har valgt at samarbejde med en aktør fra modebranchen, fortæller organisationens kommunikationschef Christina Alfthan:

”Vi vil gerne ramme de yngre kvinder, der ikke nødvendigvis kender sagen, men som er interesserede i de andre emner, vi arbejder med – for eksempel sexisme. For at komme så bredt ud som muligt, har vi valgt at bruge mode, som mange unge kvinder interesserer sig for,” siger hun til Fashion Forum.

Kendte kvinder bærer budskabet

Christian Skytt-Hansen, PR-chef i Baum und Pferdgarten, er enig i Christina Alfthans betragtninger, og fremhæver tre kendte kvinder, der er ambassadører for kampagnen:

”I nogle kredse går man formentlig mere op i emnet end andre. Jeg tror, at Mathilde Gøhler, Sarah-Sofie Boussnina og Medina vil ramme de yngre kvinder,” fortæller han til Fashion Forum.

I alt bærer 16 kendte kvinder den hvide t-shirt og budskabet om kvinders rettigheder. Også mere modne kvinder som filminstruktøren Susanne Bier agerer ambassadør for kampagnen, for selvom målgruppen primært er de yngre, er bredden alligevel vigtig:

”Vi vil gerne have en spredning i alder og i den baggrund, kvinderne har. Det er jo alt lige fra popstjerner til forfattere. Det er fordi, vi synes, at de som gruppe viser, hvor vedkommende sagen er,” fortæller Christian Skytt-Hansen til Fashion Forum.

En anden stor, dansk modeaktør har også en finger med i samarbejdet. T-shirten kan nemlig købes på Trendsales, Danmarks største modebazar med fokus på second hand tøj. Trendsales formidler frivilligt salget af t-shirten.