Modebranchen har brug for nye forretningsmodeller

Lynda Grose var med til at stifte Esprits ECOllection, som var den første økologiske tøjkollektion udviklet af en større virksomhed. Hun mener, at vi trods fremskridt i bæredygtighed stadig mangler et paradigmeskift i forretningsmodellerne.
01.05.2015 ∙ af JKGF
Foto: Lynda Grose er praktiserende designer, konsulent og underviser på tværs af flere sektorer i mode - og tekstilbranchen (Privat Foto).

Det kan virke som skruen uden ende, når man som udenforstående lytter med på al den snak om bæredygtighed og social ansvar. På trods af massiv fremskridt indenfor teknologi, vidensdeling og awareness er branchens næste udfordring at lukke cirklen og gøre bæredygtighed relevant i forbrugernes bevidsthed, mener bæredygtighedskonsulent Lynda Grose.

”De nye forretningsmodeller skal tage udgangspunkt i en kreativ økonomi, hvor engagement er den nye mangelvare, som skal promoveres. For at det skal være muligt, skal vi udskifte ordet forbruger med ord som meddesigner og deltager. Det vil involvere brugeren og skabe engagement.

De nye forretningsmodeller skal være cirkulære og være med til at skabe langtidsholdbare løsninger, hvor tøjet bliver brugt og genbrugt og indeholder en større værdi for folk, end den som kan måles med penge,” siger Lynda Grose til Fashion Forum.

Vi er kommet langt siden halvfemserne

Meget har ændret sig, siden man i starten af halvfemserne begyndte at snakke om bæredygtighed. Som praktiserende designer, konsulent og underviser har Lynda Grose arbejdet med kunder på tværs af alle sektorer og været en del af den bæredygtige udvikling fra begyndelsen.

”I dag er der mange flere spillere på banen, når vi snakker bæredygtighed. Den gang var der ikke en klar forbindelse mellem bæredygtighedsspørgsmålet og mode- og tekstilbranchen. Der fokuserede man i meget højere grad på fødevarer frem for tekstilfibre,” fortæller Lynda Grose til Fashion Forum.

”– Nu er der ingen, som blankt vil afvise de konsekvenser, som vores branche har på miljøet og sociale forhold. Virksomhederne er meget mere tilstedeværende og involverede og begreberne er blevet institutionaliserede,” tilføjer hun.

Lynda Grose har gennem længere tid haft et samarbejde med Designskolen Kolding, hvor hun sammen med Lektor Vibeke Riisberg tester ideer om bæredygtige principper i praksis.