Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

H&M vokser og vokser i ny årsrapport

Ny årsrapport viser, at H&M sidder tungt på det internationale marked med en samlet omsætning på 142 milliarder kroner og en vækststrategi, der kun byder på flere butikker og produktlinjer.
Ny årsrapport viser, at H&M sidder tungt på det internationale marked med en samlet omsætning på 142 milliarder kroner og en vækststrategi, der kun byder på flere butikker og produktlinjer.

Efter en lind strøm af positive kvartalsregnskaber 2014 kommer det ikke som den store overraskelse, at H&Ms samlede årsrapport for 2014 viser en svensk virksomhed i absolut topform.

Sammenstillet med 2013 er H&Ms samlede omsætning steget med 18 procent ud fra den svenske krone – fra 120 milliarder kroner (150 milliarder svenske kroner) til 142 milliarder kroner (177 milliarder svenske kroner). Til sammenligning havde H&Ms største konkurrent Inditex i deres tredje kvartalsrapport for 2014 en omsætning på 95 milliarder kroner (12,7 milliarder euro).

LÆS OGSÅ: “H&M udvider deres europæiske e-commerce”

Ifølge H&Ms årsrapport er den øgede omsætning blandt andet et resultat af store ekspansioner på det digitale marked i Frankrig, Italien, Spanien og Kina. Derudover krediterer H&M også deres udvidede produktportefølje, hvoraf H&M Sport og et udvidede sko-sortiment nævnes som 2014s største og mest succesfulde produktlanceringer.

2015 byder på skønhed og flere butikker

I 2015 fortsætter H&M i samme stil som i 2014 med fokus på udvikling og udvidelse på produkt- og butiksfonten. Det betyder, at H&M til november lancerer deres nye skønhedslinje H&M Beauty på tværs af deres eksisterende markeder. Derudover vil H&M investerer i yderligere markedsekspansion både offline og online. Der vil derfor i 2015 blive åbnet fysiske butikker i Taiwan, Peru, Macau, South Africa og India, mens H&M også vil åbne op for online shopping i Belgien, Bulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet og Schweiz.

LÆS OGSÅ: “H&M runder 100 butikker i Danmark”
H&M fastslår dog, at de største ekspansioner vil foregå på eksisterede markeder, primært med fokus på Kina og USA.
Der er i dag 3500 H&M-ejede butikker fordelt på 55 lande. Udover moderbrandet H&M, ejer H&M-koncernen også mærkerne Cos, Cheap Monday, &Other Stores, Weekday og Monki.