Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

Priselasticitet fik Ecco gennem Rusland-krise

Det danske skomærke har efter tre år med reguleret vækst endnu en gang leveret sorte tal på bundlinjen. Det sker på trods af den ustabile valutasituation på Eccos hidtil største marked.
Det danske skomærke har efter tre år med reguleret vækst endnu en gang leveret sorte tal på bundlinjen. Det sker på trods af den ustabile valutasituation på Eccos hidtil største marked.

Ifølge virksomhedens finansdirektør, Steen Borgholm, var priselasticitet et af nøgleordene, da Ecco navigerede rundt på det svækkede marked i Rusland og alligevel kom ud på den anden side med rekordoverskud.

”Prisen på skoene er den store udfordring med rublens fald på 50 procent. Vores partner i Rusland, som opererer 275 butikker, fører en meget dynamisk prispolitik, hvor priserne kan ændres fra dag til dag. Dyb indsigt i priselasticiteten på skoene, og hvilke promotions forbrugerne skal have til at købe, er nøglen,” fortæller han til Fashion Forum.

Den sønderjyske skovirksomhed landede i sidste uge et overskud på 850 millioner kroner for 2014. Det sker til trods for, at valutaen faldt med 50 procent på Eccos hidtil største marked – Rusland.

Fremgang på andre markeder 

Rusland er dermed ikke længere skovirksomhedens største marked. Derimod fremhæver de Kina, Japan og USA i deres årsrapport. Disse tre markeder har været en medvirkende årsag til, at Ecco er kommet så godt ud af det finansielle år, fortæller Steen Borgholm.

”Vi agerede i tide i løbet af 2014 og accelererede salg samt investeringer i andre markeder. USA, Japan og Kina har sammen med en række andre markeder været medvirkende til den forsatte vækst i salget,” siger han til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Modevirksomheder trodser krisen”

Hos Ecco forventer man, at købekraften i Rusland igen vil stige, hvorfor det er vigtigt at fastholde en stærk position i landet.

”Rusland er vigtig for Ecco i dag, og det vil Rusland også være i morgen. Den russiske forbrugerøkonomi vil sandsynligvis indenfor de næste 10 år være den største i Europa. Ecco er som det absolut stærkeste skobrand unikt positioneret til at drage fordel heraf,” siger Steen Borgholm til Fashion Forum.

Ecco har i dag 1100 egne butikker og sælges derudover i 14000 andre butikker i 90 lande.