Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

78-årig modevirksomhed har ikke tabt pusten

En stærk produktportefølje samt fokus på salgsoptimering og driftseffektivisering er hovedårsagerne til, at strømpevirksomheden MP Denmark har leveret et årsregnskab med stigninger på op til 295 procent.
En stærk produktportefølje samt fokus på salgsoptimering og driftseffektivisering er hovedårsagerne til, at strømpevirksomheden MP Denmark har leveret et årsregnskab med stigninger på op til 295 procent.

MP Denmark, tidligere kendt under navnet Martin Pedersens Strømpefabrik A/S, har i 78 år produceret designerstrømper i høj kvalitet – og ifølge virksomhedens seneste årsregnskab er det en god forretning. Siden 2013 er MP Denmarks bruttofortjeneste steget med knap 10 procent fra 12,3 millioner kroner til 13,5 millioner kroner. Derudover er resultatet af den primære drift steget fra 480.000 kroner til 1,9 millioner kroner, hvilket er en stigning på svimlende med 295 procent.

Resultatet før skat ender derfor med et overskud på 1,7 millioner kroner, mens bundlinjen giver et overskud på 1,4 millioner kroner.

Ny B2B-platform og tættere kundedialog

Ifølge MP Denmarks administrerende direktør Morten Bundgaard er årsregnskabet positive toplinje et resultat af produktudvikling og flere salgsoptimerende tiltag – både online og offline.

”Toplinjens resultater afspejler, hvordan vi har fået godt fat i det kvindelige segment med vores damekollektion. Samtidig har vi holdt en kontinuerlig vækst på børneområdet, hvilket vores nye B2B-platform især har været med til at støtte. For den nye platform imødekommer vores wholesale-kunders travle hverdag ved at tilbyde dem fleksibel selvservicering, når det kommer til placering af ordrer, suppleringer, POS-materiale og lignende,” siger Morten Bundgaard til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Dansk jeans-mærke styrker bundlinjen”

Han understreger også, at en tættere kundedialog har hjulpet med at bedre kendskabet til brandets identitet og derigennem styrket wholesale-kundernes B2C-salg.

”Vi har gjort meget ud af at være ude hos vores kunder, og træne dem i vores brand og produkternes kvaliteter. På den måde giver vi dem redskaberne til at skabe øget salg,” siger Morten Bundgaard.

Styrket dækningsgrad gennem øget effektivisering

Når MP Denmark også har styrket deres bundlinje, er det ifølge Morten Bundgaard, fordi der har været fokus på effektiviseringen af driften i deres egen fabrik på Letland.

”Vi har i 2014 haft meget fokus på at driftseffektivisere vores lettiske fabrik. Det har bevirket, at vi har kunne nedbringe vores omkostninger, prissætte mere konkurrencedygtigt og i sidste ende forbedre vores dækningsgrad,” siger Morten Bundgaard, og fastslår samtidig, at regnskabsåret 2015 allerede tegner sig ligeså godt som 2014.